Radionica šahtofonije za djecu

"Male tajne Šahtofona"

Radionicu provodi autorski tim Damir Bartol Indoš i Tanja Vrvilo
.

Radionice se izvode na autentičnim instalacijama-Šahtofonima, i uz instrukcije za njihovu primjenu kroz grafičku partituru  izrađenu za ovaj rad. Sva pripadajuća audio-video oprema je ona koja se inače koristi u umjetničkom radu DB Indoša, izvođenje i javna prezentacija na šahtofonima se dokumentira video snimkama  nadzornih kamera koje se nalaze unutar šahtofona i time se proizvodi video partitura rada. Broj polaznika radionice je 8 radi se o djeci u dobi od 1 do 8 razreda osnovne škole, a radionicu provodi autorski tim - Damir Bartol Indoš i Tanja Vrvilo. Projekt Radionice Šahtofonije sadrži rad na različitim modelima Šahtofona, dekodiranje grafičke kolorističke partiture  koje uključuje instrukcije za instrumentalno, vokalno i gestualno izvođenje. U vremenu trajanja radionice pristupa se paralelnom istraživanju zvuka kroz  zadanu grafičku partituru, glasovnim izvedbama  tehnikama  rezova i petlji, ritmiziranim kretanjima vezanim uz vibriranje oprugama, izvođenjem jednostavne algoritamske koreografije tijela Šahtofonista i Šahtofonistica.

Projekt Radionice Šahtofonije sadrži proizvodnju grafičkih i video kolorističkih partitura – Šahtofonija koje uključuju instrukcije za njihovu instrumentalno, vokalno i gestualno izvođenje na više različitih modela Šahtofona. Radi se o jednom multidisciplinarnom umjetničkom konceptu kroz koji djeca upoznaju suvremene umjetničke prakse na području zvuka i slikovnosti i kroz koje se istražuje i isprepliće više umjetničkih izraza : muzički, performerski, likovni i moguće ga je primjenjivati kroz izdvojene radioničke koncepte i potom spajati u jedan opći koji sadrži sve pojedine elemente. Svrha je radikalno demokratizirati umjetnički koncept vlasništva nad sredstvima za proizvodnju jednog autora i realizirati praksu zajedničkog rada, potlača autorskog rada umjetničkoj zajednici i njegovo podvrgavanje umjetničkim promjenama i intervencijama na njegovom proizvedenom radu, socijalizirati umjetničku individualnost i potaknuti procese individualiziranja male dječje mikro zajednice okupljene oko poziva na radioničke prakse Šahtofonije.

U vremenu trajanja radionice razvoja umjetničke ideje šahtofonije pristupa se paralelnom istraživanju zvuka njegovim vizualizacijama kroz nacrte-partiture i video snimke nadzornih kamera, glasovnim izvedbama kroz tehnike rezova i petlji, ritmiziranim kretanjima vezanim uz sviranje, pjevanje- nastajanje jednostavne algoritamske koreografije tijela Šahtofoniste - “šahtofonistove geste “. Cijeli proces rada na razvoju umjetničke ideje u materijalnom smislu pojavljuje se kroz rad na Šahtofonima, nacrtane papirnate grafičke partiture, a zahvaljujući živim snimkama nadzornih kamera unutar Šahtofona stvarala bi se još jedna video partitura svake od notiranih Šahtofonija. Cijeli koncept je zamišljen kao platforma za razvoj upotrebe improviziranih zvučnih instrumenata i pokretnih slika, koje su vezane uz njihovo korištenje. Program razvija umjetničke alatke iz Ekstremnog muzičkog kazališta Damir Bartola Indoša i čini ih operativnim mlađim polaznicima radionica koji ovim putem stupaju u komunikaciju s iskusnim multimedijalnim umjetnikom eksperimentalno- umjetničkog izraza

Šahtofon
 
Šahtofon je opružni muzički stroj čija je tajna u kolektivnom asemblažu vodoravno i okomito nategnutih opruga različitih dužina i debljina pričvršćenih za unutrašnjost šaht-konstrukcije za prijenos vibracija ruku i opruga. Interaktivnu audio-video skulpturu Šahtofon za komorno ekstremno muziciranje za dvije, četiri, šest i osam ruku čine sjećanja na preparirani pianino, koji se u nepokretnom stanju animira dodirom ruku po oprugama, potezanjem, trzanjem i vibriranjem opruga ili kretanjem samog instrumenta koji proizvodi tihu šahtofoniju. Mehanička tijela ruku ulaze u prostor mehaničkih tijela opruga, križaju se i rastežu opruge, podlaktice, nadlaktice, šake i prsti u najvećoj blizini spirala u potrazi za prstohvatom fonije. Opruge prisiljavaju ruke na vibriranje, na zvučnost njihovih molekula, proizvodnju fonije rukama-oprugama. Na unutarnjim stranama šaht-poklopaca nalaze se dijagrami - opružne partiture - rasporeda opruga te redoslijeda i ritma vibriranja u otvorenom, rukama dohvatljivom prostoru šahtova. Ideja šaht-rupa postaje tijelo-zvuk, a šahtofonist postaje čovjek-šahtofon.

Kolorističke grafičke partiture za Šahtofonije

Radi se o papirnatim svitcima a4 formata koji presavijanjem otkrivaju tok jednostavnog obojanog algoritma. Osnovne boje – crvena, žuta, zelena, plava  ispunjavaju geometrijske oblike velikih trokuta i njihovih obrnutih slika na linijama „notnog“ crtovlja. Grafički sadržaj igra se sa grafikom upozorenja opasnosti od nuklearne opasnosti, razlike koje uspostavlja su u intenzitetima njihove zvučnosti- veliki trokut za glasnu vibraciju opruge i glasni glas, mali trokut za tihu opružnu vibraciju i tihi glas. Šahtofonije se izvorno izvode u posebno konstruiranim instrumentima –Šahtofonima – zvučnim kutijima ispunjenih mrežom od četiri opruge, četri boje za svaku od pojedinih opruga i četri opruge za svaku od pojedinih boja. Partiture su vokalno instrumentalne, rezovi riječi za zvučne rezove i zvučni rezovi za rezove riječi, brojevi dodira opruga brojevi su rezova u riječi koju se opružno ozvučuje. Riječi dolaze u najveću moguću blizinu opruga, postaju Riječ Opruga, opruge dolaze u najveću blizinu boja, postaju Opruga Boja.  Između slika obojanih ikona pojavljuju se brojevi koji određuju trajanja  tišine-pauze između vibracija glasa i čeličnih spirala. Svako trajanje Šahtofonije je moguće izračunati jednostavnom matematičkom operacijom zbrajanja ucrtanih brojeva unutar grafičkog zapisa –sveukupno proizvedenih vibracija i njihovih među-tišina.