DB Indoš Kuća ekstremnog muzičkog kazalište
Šahtofonija "VAR19" u izvedbi Šaht Arkestra (Schacht Arkestra)
Damir Bartol / Tanja Vrvilo - šahtofoni, glas
Helge Hinteregger - grlena glazba
Adriana Josipović / Nikolina Majdak / Kate Marušić - šahtofoni, glas
Miro Manojlović - vibrafon, šahtofon
Ideja
Šaht Arkestar je napravljen s gledišta strojeva, a ne s gledišta slušatelja. Radi se o tome da su za realizaciju ideje Šahtofonije, njezinu spoznaju bili potrebni "novi" analogni strojevi, a njihovom zvučnom primjenom približili smo spoznaju Šahtofonske ideje. Šaht Arkestar teorijski i konceptualno izražava ideju da stvarati glazbu znači razmišljati strojno, izumitelj šahtofona i šahtofonist razmišljaju strojno radeći izravno sa analognim strojevima za stvaranje zvuka. Potreba da se proizvede novi muzički instrumentarij je upravo ona potreba koja stvara osjećaj o beskorisnosti starih koncepata i instrumenata za povijest. Radi se proizvodni krug trokutastih veza između čovjek- šahtofonista, životinja -šahtofon i informacija -šahtofonija. Odnos između tih triju elemenata formira zvukovni proizvodni krug u kojem svaki od tih triju elemenata može proizvesti vlastiti oblik života i svoju vlastitu sliku o svijetu katalizirajući vlastitu logiku zvuka. Sun Ra, govori o “arkestru”, dirigiranju i instrumentima, i tvrdi da su “arkestar” i slušatelji njegov instrument. Šaht Arkestar ideira ideju da je šahtofonska glazba jedan veliki mozak, da je čitavo naše tijelo mozak koji se ne nalazi samo u našoj glavi, nego u svakom djeliću našeg tijela, da ruke i noge imaju vlastitu lokalnu inteligenciju i da sve te lokalne inteligencije pridonose prividnoj centralnoj inteligenciji. Ritam koji proizlazi iz takve konfiguracije tijela gubi svoju stabilizirajuću funkciju, dokida vrijeme i prostor, kao što su to željeli futuristi.
Koncept
Projekt osnivanja Šaht Arkestra (Schacht Arkestra) zasnovan je na konceptu izvođenja šahtofonskih partitura, autora DB Indoša.
Na Šahtofonu Bravarski stol, na tri Gus željezna Šahtofona, četiri Bačva Šahtofona, maloj bravarskoj ladici i šest ručnih Šahtofona, opremljenih kontaktnim mikrofonima, wah i volumen pedalama, Šaht Arkestar buči Šahtofonije, a pokretne slike rada njihovih ruku i opruga hvataju se nadzornim kamerama smještenima u unutrašnjosti Šahtova. Uvježbavajući postajanja reda pomoću buke, uspostavljamo geste slušanja u kojima buka može i sama postati poruka pokazujući da nije dovoljno da jedna buka bude intenzivnija od one koju pokriva, da bi postala prepoznatljiva poruka. Tajna šahtofonska poruka otkriva se u kodu koji slušalac prepoznaje dekodirajući ritmizirane tihe ili glasne šaht-rezove, vibracije glasova i opruga različitih debljina i dužina, jednostavnoj algoritamskoj operaciji zbrajanja buka unutar grafičkog notnog zapisa. Usred linearnog pisanog koda nalaze se znaci koji po svojoj strukturi nisu linearni, slova predstavljaju znakove za izgovorene zvukove, diskurs predstavljaju brojke, govorimo o alfabetsko-numeričkom kodu u šahtofonskoj partituri.
Šahtofonija VAR19
Šahtofonija VAR19 radi sa empirijskim činjenicama meta-budućnosti adresiranih molekula ukućana otac-majka zatečenih u dobi kada su one sve više težile da postanu neopažljive, smanjivale se žudeći da postanu stanari nule. Stanar sin vareško devetnaesti molekularan je na način najbližeg mogućeg susjedstva adresiranih pra-molekula na zadanoj adresi na kojoj je opažao njihove spojeve. VAR19 proizvodi svoj žudeći stroj Šahtofon, izvodi situaciju zaustavljanja unutar kretanja zajedničkom ulicom, radi na oštećenim memorijama kvalitativnih čestica koje su u dobi starosti uživale u trenutku milosti između života i smrti. VAR19 slaže i raz-slaže događaje u rano-jutarnjim satima ili kasno poslije-podnevnim, proizvodi praksu ispreplitanja dva ili više tijela, ispravno odgovara na sva pitanja koja zamjenjuju njegovu osobnost za druge osobnosti, uspostavlja prave relacije u vremenu dana ili noći dekodirajući rezove i petlje u govoru, pali i gasi svijetla, zaustavlja se na logo kontrolnoj stanici, potom nastavlja kliziti ulicom. VAR 19je kao iskustvo strukturiran sviješću o oštećenom mozgu opažajni mehanizam kodiran sjećanjima, emocijama i ponašanjima, osviješten na način postojanja unutar mreže stanja u kojem je tako nešto kao što je oštećenje mozga uopće moguće.
Šahtofonija VAR19 / Ana, Milan, Damir, Miki
PRVI STAVAK
Vareškodevetnaesti
DRUGI STAVAK
A jesi to ti Franc
Moj bratec
Jurek a šta si to napravio
Milan jesi to ti
moj muž
A Damire ti si to
Moj sin
TREĆI STAVAK
A šta je tebi Milan / A šta je tebi Milan
Milan je meni tata / Milan je meni tata
A šta si ti Milanu / A šta si ti Milanu
Ja sam Milanu sin / Ja sam Milanu sin
A šta je tebi Ana / A šta je tebi Ana
Ana je meni mama / Ana je meni mama
A šta si ti Ani / A šta si ti Ani
Ja sam Ani sin / Ja sam Ani sin
A šta je Ana Milanu / A šta je Ana Milanu
Ana je Milanu žena / Ana je Milanu žena
A šta je Milan Ani / A šta je Milan Ani
Milan je Ani muž / Milan je Ani muž
Bromokriptin Apomorfin
Pramipeksol Ropinorol
Triheksifondil Kabergolin Kabergolin
ČETVRTI STAVAK
A kaj roletari popravljaju vodu
A kaj električari popravljaju rolete
A kaj vodoinstalateri popravljaju struju
A kaj zidari popravljaju zube
A kaj staklari popravljaju parkete
A kaj bravari popravljaju zidove
A kaj zubari popravljaju prozore
A kaj parketari popravljaju brave
A kaj jel stolari popravljaju televizore
A kaj jel krovopokrivači popravljaju cipele
A kaj jel urari popravljaju kauče
A kaj jel radio mehaničari popravljaju satove
A kaj jel postolari popravljaju stolove
A kaj jel tapetari popravljaju pločice
A kaj jel keramičari popravljaju tapete
A jel policajci hapse
A jel policajci pendreče
A jel policajci svijaju ruke
A jel policajci stavljaju lisice
A jel policajci viču stani pucat ću
A jel policajci pucaju u zrak
PETI STAVAK
Recite doktoru da je pogodio ljek
Doktore ja sam zdrav
Gesta
Gesta Šahtofonista-ice klasnog je karaktera, isprepliće geste radnika oprugara i umjetnika glazbenika, proizvodeći Šahtofonije proizvodi niz postojanja oprugarom umjetnika, umjetnikom oprugara, glazbenikom radnika, radnikom glazbenika. U Šahtofonističkoj izvedbi sudjeluje podjednako više dijelova tjela i njegovih organa – istovremeno u relativno kratkim jedinicama vremena Šahtofonist-ica postaje zvučno tijelo bez i sa organima- stopalo desne noge papučica za ritam, kažiprsti obje ruke navigatori brojanja i nadziranja redova vizualnih zvučnih informacija dolaze u najveću blizinu suradnje sa očima i mozgom, veza crijeva pluća grlo proizvode nacrtano glasanje, trup i glava su njihajući i stalno su prisluškivani od oba uha, prsti obje ruke u potrazi su za prstohvatom zvuka opruga, hvatanje i potezanje, zatvaranje i otvaranje izmjenjuju se kroz izvedbu obojane brojčane operacije. U Šahtofoniji rezovima riječi i zvukova, petljama riječi i opružnih ruku izvodi se višestruko dezerterstvo: riječi od sadržaja vlasti i zvuka od muzičkog sadržaja, oprugara od gospodara i šahtofoniste od šahtofona, a satno trajanje vremena zamjenjuje se vremenom trajanja vibracija opruga.
Šahtofon
Šahtofon je opružni muzički stroj čija je tajna u kolektivnom asemblažu vodoravno i okomito nategnutih opruga različitih dužina i debljina pričvršćenih za unutrašnjost šaht-konstrukcije za prijenos vibracija ruku i opruga. Šahtofon se animira dodirom ruku po oprugama, potezanjem, trzanjem i vibriranjem opruga ili kretanjem samog instrumenta koji proizvodi tihu šahtofoniju.. Mehanička tijela ruku ulaze u prostor mehaničkih tijela opruga, križaju se i rastežu opruge, podlaktice, nadlaktice, šake i prsti u najvećoj su blizini spirala u potrazi za prstohvatom fonije. Opruge prisiljavaju ruke na vibriranje, na zvučnost njihovih molekula, proizvodnju fonije rukama-oprugama. Ideja šaht-rupa postaje tijelo-zvuk.
Šahtofonske partiture
Radi se o papirnatim svitcima a4 formata koji presavijanjem otkrivaju tok jednostavnog obojanog algoritma. Osnovne boje – crvena, žuta, zelena, plava i dodatna crna ispunjavaju geometrijske oblike velikih trokuta i njihovih obrnutih slika na linijama „notnog“ crtovlja. Grafički sadržaj igra se sa grafikom upozorenja opasnosti od nuklearne opasnosti, razlike koje uspostavlja su u intenzitetima njihove zvučnosti- veliki trokut za glasnu vibraciju opruge i glasni glas, mali trokut za tihu opružnu vibraciju i tihi glas, četri boje za svaku od pojedinih opruga i četri opruge za svaku od pojedinih boja. Partiture su vokalno instrumentalne, rezovi riječi za zvučne rezove i zvučni rezovi za rezove riječi, brojevi dodira opruga brojevi su rezova u riječi koju se opružno ozvučuje. Riječi dolaze u najveću moguću blizinu opruga, postaju Riječ Opruga, opruge dolaze u najveću blizinu boja, postaju Opruga Boja. Između slika obojanih ikona pojavljuju se brojevi koji određuju trajanja tišine-pauze između vibracija glasa i čeličnih spirala.
galerija
gallery
|