Damir Bartol Indoš / Tanja Vrvilo

Američki atentator

"Američki atentator" je drugi dio dokumentarističke trilogije "Svaka revolucija je bacanje kocke, Zagreb 1911.-1914.", autora Damira Bartola Indoša i Tanje Vrvilo, koja polazi od stvarne tragične povijesti hrvatske književno-revolucionarne mladeži u razdoblju 1912.-1914., za vrijeme Austro-Ugarske Monarhije, te nepoznatih događaja koji su doveli do atentata u Sarajevu i Prvog svjetskog rata, za rad na eksperimentalnoj formi političkog kazališta. Njihov rad nastoji promisliti materijalističku povijest medijskog djelovanja u kazalištu i koncept izvedbene umjetnosti izvan kazališnih načina proizvodnje kao odnosa između teatralnosti kao gole egzistencije i teatralnosti kao medija. 2011. godine su napravili prvi dio, "Cefas",  a 2014. će zaključiti trilogiju s "Tosca 914". "Američki atentator" je slučaj konstruiran od strane tadašnjih hrvatsko-američkih novinskih medija s radnikom Stjepanom Dojčićem kao tragičnim protagonistom, koji je emigrirao u SAD (Kenosha) 1909. i vratio se 1912. kako bi počinio atentat na hrvatskog bana Slavka Cuvaja. 18. kolovoza 1913. izveo je pokušaj atentata na novog bana Ivana Skerletza u zagrebačkoj katedrali. Dokumentarni materijali iz povijesnih medija i novina, te fotografije, pisma i izvješća sa suđenja će biti izvedeni na panoptičkoj inspekcijskoj sceni.

koprodukcija: DB Indoš Kuća ekstremnog muzičkog kazališta,
SC – Teatar &TD, Perforacije;
autori: Damir Bartol Indoš, Tanja Vrvilo;
izvođači: Mislav Čavajda, Vilim Matula, Damir Bartol Indoš, Tanja Vrvilo,
Ana Hušman, Ivan Marušić Klif;
dramaturška suradnica: Diana Meheik;
stručni savjetnik: Branko Matan;
zvučna instalacija: Ivan Marušić Klif;
film: Ana Hušman;
nadzorna šahtofonija: Damir Bartol Indoš;
svjetlo: Damir Kruhak, Damir Bartol Indoš;

premijera: Perforacije, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb, 18. rujna 2013. u 20:00;

 

DB INDOŠ & TANJA VRVILO - AMERIČKI ATENTATOR

D E S E T   R A D N I Č K I H   Z A P O V I J E D I

SCENA I: CUT-UP OTVARANJE

[Kvartet na Šahtofonu sa 4 partiture, 4 nadzorne kamere, 4 fara, 1 pick up mikrofonom s pojačalom, 1 mikrofonom s pojačalom. Vili, Mislav, Indoš, Tanja izvode s megafonima svoju četvrtinu teksta podijeljenog okomitim linijama u 4 stupca: izvodi se stupac po stupac, a dok jedan izvodi ostali prate na oprugama prema notnoj partituri. Nakon naracije, Vili govori Prvu radničku zapovijed. Uključene su 4 nadzorne kamere u Šahtofonu.]

MISLAV  CUT-UP 1  
Prošlo ljeto, 18. kolovoza, kao munja pro
Škrlca. Uhićen je 23-godišnjak Stjepan D
barun Škrlec ranjen, nađen je u crkvi te u
podne u 5 sati kanonik Lang obavio pono
1890. kao jedno od devetero djece radnik
legionari i sagradili veliki vojnički logor,
vjerojatno nekog imperatora, redovno sm
sestara, a ostala djeca su pomrla. Prvi je
političke Narodne kavane, na Jelačićevom
i dao u nauk za pokostara-lakirera kod W
Države 23. ožujka 1909. godine, gdje su
imigraciju na Ellis Islandu kao Stefan Doj
je stajao 36 filira, metar platna 26 do 28 f
na koje se većinom točilo u zagrebačkim
12 do 16 kruna. U Ameriku iselilo se već
Dojčić je ovdje u Kenoshi probavio pune
se uživio u njega sudjelujući živo u hrvat
ure i za organizaciju hrvatskih institucija.
daje te zašto se on toliko sprovađa. Za nje
Cuvaja. Pod dojmom pisanja hrvatskih

INDOŠ   CUT-UP 2
hujila je u 10 sati prijepodne gradom vij
ojčić. Zvali su ga Američki atentator. A
ručen policiji. Pošto se prema odredbam
vu posvetu crkve, kojem su obredu prisu
a, ključara od hambara, na gospoštiji kne
utvrdu Castra Jovia. U području Ludbreg
ještene u središtu utvrđenog logora. Obite
u Zagreb otišao Ljudevit Dojčić i uposli
trgu gdje je do nedavno bila prodavaoni
endlera. Stjepan Dojčić je otputovao brod
već bile njegove dvije sestre, jedna ovdje
cic, Hrvat iz Ludbrega, Mađarska, sa 50
ilira, dupla ogrlica 44 filira, čarape 56 fili
gostionicama varirale su po litri 12 do 20
oko pol milijuna našeg naroda. Amerika je
4 godine, zaposlen u tvornici automobila
skim organizacijama. Oko 150-200 kruna
Ovdje nije bila tajna za njegov naum jer d

govu smo namjeru smo u Kenoshi dosta na

TANJA  CUT-UP 3
est da je u zagrebačkoj katedrali počinje
tentat je počinio pištoljem Buldog starog
a crkve imade crkva ponovno posvetiti č
stvovali franjevci i brojno općinstvo. Ust
za Bathanija, u kolibi pod brežuljkom Lu
a nađen je odlomak konjske noge s kopito
lj se sastojala od oca, majke, starijeg sina
o se kao Hausknecht, sluga za sve, kod
ca poduzeća Singer. Ljudevit je doveo St
brodom Niew Amsterdam iz Rotterdama
u Kenoshi, dočim druga je bila u New Yo
dolara. Put preko Atlantika je bio razmjer
ra, stroj za šivanje 60-120 kruna, a bicikl 
filira. Industrijski izrađene cipele većinom
zemlja slobode i tamo se sve političke for
sa plaćom od 120 dolara ili 400 kruna mje
mjesečno trošio je za svoj život, a sav pre
ok se on vozio iz Zagreba u Budimpeštu i
s znali, jer smo odmah sumnjali tko mu je

VILI CUT-UP 4
n atentat na kraljevskog komesara baruna
sistema sa šest naboja. Projektil kojim je
im je u njoj počinjen zločin, to je poslije
anovljeno je atentator rođen 30. kolovoza
dbrega, koji su vjerojatno utvrdili rimski
m, fragment brončane konjaničke statue,
Ljudevita i mlađeg brata Stjepana, dviju
Beloševića, vlasnika decenijama izrazito
jepana u Zagreb kad je svršio opetovnicu
sa 2886 imigranata i došao u Sjedinjene 
rku kuharica u privatnoj kući. Prošao je  
no jeftin, nekih 95 kruna, kilogram kruha
100 kruna, cijene otvorenog seljačkog vi
austrijske proizvodnje prosječno su stajale
macije obavljaju prema klasnim oprekama.
sečno. Došavši u bujan politički život brzo
ostatak žrtvovao je za novine, knjige, broš
opet natrag svatko je mislio tko mu sredstva
dao sredstva da uhađa prijašnjeg komesara

ANA - FILMSKI MATERIJAL: KAFKA IDE U KINO

[Zatvaramo šaht poklopce, razmještaj za 2. scenu dok Vili govori prvu zapovijed, nakon koje dolazi pred svoje nadzorno ogledalo.]

VILI:

PRVA RADNIČKA ZAPOVIJED. RADI! TKO NE RADI, NEKA NI NE JEDE!
Ipak jedu mnogi koji ne rade. Čuj radniče, to nije pravedno ni pošteno.
Tomu se mora doskočiti.

SCENA II - AMERIKA

[Vili i Mislav pale kamere, Vili uzima telefonsku slušalicu s bežičnim mikrofonom i kod lijevog nadzornog ogledala govori tekst o štrajkolomcima - skebama (scabs) za novine hrvatskih radnika u Americi. Mislav ga gleda preko desnog ogledala i prisluškuje telefonom. Telefonski razgovaraju preko lijevog i desnog ogledala, Vili kao student-radnik, a Mislava kao Karl Rossmann iz Straub-Huillet Klasnih odnosa / Kafkine Amerike. Uključene su 2 kamere na ogledalima i 2 kamere u Šahtofonu.]

VILI:
Kod Splitford Electric kumpanije zaštrajkovali su radnici već od nekoliko dana. Međutim, drugi ostadoše na poslu, a danas se opet povratiše neki od onih, koji bijahu napustili posao. Uslijed toga došlo je noćas do težih izgreda između SKEBA i štrajkaša. Na Central Avenue skupina je radnika kamenjem napala na jednu pouličnu karu, u kojoj se vozili SKEBE iz tvornice. Na Broad Street došlo je malo zatim do novih izgreda, kada je jedan udario po obrazu šerifova čovjeka, koji vodio jednog radnika. Nastade velika gungula, te se i redarstvo umiješalo. Dva su radnika uapšena. Štrajkaši su većinom strani radnici. Kako se je bojati napadaja, to SKEBE prate sada redari i šerifovi ljudi.

[Vili ugleda Mislava u ugledalu, prekida telefoniranje.]

Strašno mi smeta kad tako piljite u mene. Tražite li nešto od mene?

MISLAV:
Vi studirate?

VILI:
Prvo, već ste me uznemirili. I drugo, u tri ujutro uvijek imam odmor. Tko ste vi? Kako ste došli tim ljudima?

MISLAV:
Sasvim je jednostavno. Delamarche želi da mu budem sluga. Ali ja neću.

VILI:
Imate li neko drugo mjesto?

MISLAV:
Nemam, ali mi do toga uopće nije ni stalo, samo kad bih odavde otišao.

VILI: 
Kad bi sve sluge prilikom izbora svojih gospodara bile tako izbirljive kao vi! Vidite, tijekom dana sam prodavač u Montlyjevoj robnoj kući. Taj Montly je nesumnjivo nitkov, ali me to uopće ne uzbuđuje. Bijesan sam samo što me tako bijedno plaćaju.

MISLAV:
Preko dana ste prodavač, a noću učite? Ali kada onda spavate?

VILI:
Da, spavanje! Spavat ću kad završim studije. Zasad pijem crnu kavu.

MISLAV:
Meni ne prija crna kava.

VILI:
Bez crne kave me Montly ne bi držao ni tren, vjerujte mi, brzo bih legao ispod pulta i zaspao. Uvijek govorim Montly, iako on nema ni pojma da ja postojim na ovom svijetu.

MISLAV:
I ja sam htio studirati.

VILI:
Ja zapravo već godina studiram samo zbog dosljednosti. Od toga nemam mnogo zadovoljstva, a izgleda za budućnost još manje.

MISLAV:
Ne bih li i ja mogao dobiti neko mjesto u robnoj kući?

VILI: 
To što sam dobio mjesto kod Montlyja bio je moj najveći uspjeh u životu.

MISLAV:
Zar je toliko teško dobiti tamo neko mjesto?

VILI:
Više nego što mislite. Ovdje je lakše dobiti mjesto općinskog suca nego vratara kod Montlyja. Valjda ste vidjeli sinoć onu demonstraciju dolje? Tko ne poznaje prilike mogao bi još pomisliti da taj kandidat - on se zove Lobster - ipak ima nekih izgleda, ili da bar dolazi u obzir, zar ne?

MISLAV:
Ja se ništa ne razumijem u politiku.

VILI:
Tu griješte. Ali valjda imate oči i uši. Dođite jednu večer k nama, naravno samo ako to želite.

[Manervriranje za cut-up 3. scene, Ana govori Drugu zapovijed.]

ANA:
DRUGA. NE VRŠI POSLOVE ROPSKI

Svi su ljudi po prirodi braća, te nitko ne smije biti ničiji rob. Jedini robovi na zemlji neka budu mašine koje je ljudski um zato izumio, da budu radniku na pomoć.

 

SCENA III - ROZA

[Vili i Mislav na mikrofonima, Indoš i Tanja na megafonima. Vili i Indoš prvi uzimaju spojenu oprugu, Mislav i Tanja počinju dijalog iz Amerike koji prekida Ana s Trećom zapovijedi.]

INDOŠ:
Smjesta bih u domovinu Ja, sredstava da imao sam za put krenuo
Smjesta sam krenuo Ja bih, u put za domovinu da imao sredstava
Smjesta za sredstava krenuo bih, da Ja put sam domovinu imao u
Smjesta da krenuo u Ja bih, imao sam za domovinu sredstava put
Smjesta u put imao bih, sredstava za da krenuo sam domovinu Ja

VILI:
Deficit sam više tad veliki upravo imao, nego zarađivao sam što trošio
Deficit što tad imao upravo sam, trošio nego sam više veliki zarađivao
Deficit upravo sam tad zarađivao, nego trošio sam više veliki imao što
Deficit više nego veliki zarađivao sam, što imao sam upravo trošio tad
Deficit zarađivao tad sam veliki upravo, više imao sam što trošio nego

MISLAV:
Prodati dosta za stvari i put Ja, druge sam nisam bio nešto prisiljen odijela imao svoga novaca
Prodati put novaca za odijela nisam dosta stvari, imao sam nešto prisiljen Ja i  bio svoga
Prodati stvari bio za dosta prisiljen, nešto imao put Ja sam svoga i druge novaca odijela nisam
Prodati novaca imao za svoga odijela nisam, put dosta sam prisiljen Ja za nešto bio stvari druge i
Prodati sam prisiljen imao nisam Ja, odijela i dosta svoga stvari druge za imao put

TANJA:
Novaca nešto za put dosta Ja nisam imala za prisiljena odijela prodati i druge bila sam stvari
Novaca bila imala za odijela nisam prisiljena dosta Ja imala prodati svoga za nešto sam stvari druge i put
Novaca odijela sam za stvari nešto druge prisiljena put sam Ja svoga prodati za dosta nisam i druge
Novaca dosta druge i Ja sam za stvari put nisam odijela imala nešto bila prodati svoga prisiljena
Novaca i druge odijela nešto svoga imala sam za bila put stvari prodati nisam Ja prisiljena dosta.

[Indoš i Tanja, Mislav i Vili na spojenim oprugama . Mislav i Tanja s naglavnim mikrofonima, razgovor Karla Rossmanna s Terezom.]

MISLAV:
Želite li nešto?

TANJA:
Hoćete li otvoriti vrata? Ključ je s vaše strane.

MISLAV:
Molim, samo se moram prvo obući.

TANJA:
Nije potrebno. Otvorite i lezite u krevet, ja ću malo pričekati.

[Ana prekida s Trećom zapovijedi.]

ANA:
TREĆA. ZAHTJEVAJ ZA TVOJA DJELA PRAVEDNU PLAĆU!
Ako ti na to poručuju poslodavci: "Slaba su vremena nastala, plaća se mora skratiti", pa ako ti uskraćuju tvoju pravednu plaću te tebe time žele potisnuti, odgovori im: slaba vremena dolaze od vas, a ne od nas, siromašnih radnika.

TANJA:
Hoćete li dugo ostati ovdje?

MISLAV:
Još nije sasvim sigurno, ali mislim da ću ostati.

TANJA:
To bi bilo dobro. Ali možda vi stvarno hoćete spavati.

MISLAV:
Ne, ne, pa uopće još ne znam ni zašto ste došli.

TANJA:
Ponekad mi se čini da me sadašnji rad više umara nego raniji. O ovome ne smijete reći ni jednu riječ inače sam izgubljena!

MISLAV:
Ja neću ništa odati, ali ni vi ne smijete ništa reći.

[Mislav odlazi iza platna za foto-razgovor s Vilijem (Dojčić-Škrlec), dok Tanja počinje svirati na malom Šahtofonu. ]

 

SCENA IV - U KATEDRALI

[Mislav i Vili (Dojčić-Škrlec) iza platna, siluete. Indoš i Tanja na malim šahtofonima.]

MISLAV: Izvinite gospodine Skerlecz, ja sam Dojčić.
VILI: A što hoćete od mene?
MISLAV: Da Vam se ispričam...
VILI: Dobro, dobro, molim hvala.

MISLAV: Ipak niste Vi krivi za ono što se dogodilo.
VILI: Dobro, dobro.
MISLAV: Da Vam se ispričam.
VILI: Molim hvala.
MISLAV: Ljudi smo.
VILI: Molim.
MISLAV: Izvinite gospodine Skerlecz, ja sam Dojčić.

VILI: A što?
MISLAV: Da Vam se ispričam...
VILI: Dobro, dobro.
MISLAV: Izvinite gospodine Skerlecz, ja sam Dojčić.
VILI: Nije zgodno u katedrali. Navući ćete veliki gnjev masa na sebe.
MISLAV: Ljudi smo, pokušat ću.

VILI: Molim hvala.
MISLAV: Gospodine Skerlecz ja sam Dojčić.
VILI: A što hoćete od mene?
MISLAV: Ono što se dogodilo.
VILI: Dobro, dobro.
MISLAV: Pokušat ću.

VILI: Skerlecz.
MISLAV: Dojčić.
VILI: Dojčić?
MISLAV: Skerlecz?
VILI: Nije zgodno u katedrali.

MISLAV: Ja sam Dojčić.
VILI: Navući ćete veliki gnjev masa na sebe.
MISLAV: Niste Vi krivi.
VILI: A što hoćete?
MISLAV: Izvinite gospodine Skerlecz.
VILI: Molim hvala.

ANA - FILMSKI MATERIJAL: KAFKA IDE U KINO
 
[Indoš i Tanja na 2 mala šahtofona, Amerika, ROZINA PJESMA]
 
TANJA:
Ne mogu naći fotografiju.

INDOŠ:
Koju fotografiju.

TANJA:
Fotografiju mojih roditelja.

INDOŠ:
Unutra nije bilo nikakve fotografije.

TANJA:
Ali to je nemoguće. Ležela je na vrhu, a sad je nema. Bilo bi bolje da niste pravili tu šalu s koferom.

INDOŠ:
Svaka zabuna je isključena, u koferu nije bilo nikakve fotografije.

TANJA:
Ona je nenadoknadiva, drugu neću dobiti.

INDOŠ:
Možda bismo mogli još pretresti džepove ove gospode?

TANJA:
Vjerojatno su fotografiju poderali i komadiće pobacali. Slušajte, ako netko od vas ipak još ima fotografiju i donese mi je u hotel - dobit će cijeli kofer i neću ga potkazati.

Vjetar se kovitla u krugu
Ne možeš otvoriti oči
Trčiš ali ne ideš naprijed
Znam to je nešto očajno
Your kiss so sweet
Your sweat so sour

Your kiss so sweet
Your sweat so sour
Trčiš ali ne ideš naprijed
Znam to je nešto očajno
Majka je već dva dana bez posla
Majke su vam bez posla
Nismo imale ni prebijene pare
Nemate ni prebijene pare

Dan smo provele bez ijednog zalogaja
(Dane provodite bez zalogaja)
A u zavežljajima vučete
(Neupotrebljive krpe)

Your kiss so sweet
Your sweat so sour
Trčiš ali ne ideš naprijed
Znam to je nešto očajno
Vjetar se kovitla u krugu
Ne možeš otvoriti oči
Znaš vjetar se kovitla u krugu
Znam vjetar se kovitla u krugu

Oslanjate se na zid
Možda spavate
Otvorenih očiju zurite
Ali vi to ne znate
A A A A    A A A A
A A A A    A A A A
Krenite kroz ulice
Pređite mostove
S ograda rukom zbrišite inje
A A A A    A A A A
A A A A    A A A A
I srušite tu gomilu
U dubinu visinu dubinu visinu dubinu
I srušite tu gomilu
U dubinu visinu dubinu visinu dubinu
U dubinu visinu dubinu visinu dubinu

Dubinu visinu dubinu visinu dubinu

 

SCENA V - TKO JE SKEBA?
[Mislav i Vili na lijevcima s megafonima. Indoš i Tanja na megafonima.]

VILI:
Ja bih smjesta krenuo u domovinu, da sam imao sredstava za put. Upravo tad sam imao veliki deficit, trošio sam više nego što sam zarađivao. Ja nisam imao dosta novaca za put, bio sam prisiljen prodati nešto svoga odijela i druge stvari.

MISLAV:  
SKEBA je radnik koji nudi više vremena, snage ili vještine za istu plaću kao drugi radnik, ili jednaku snagu i vještinu za manju plaću. Njegova je velikodušnost bolna njegovim drugovima radnicima, jer ih tjera na jednaku velikodušnost koja njima nije privlačna, i koja im daje manje hrane i skloništa. Nitko ne želi biti SKEBA, nitko ne želi davati više za manje. Nitko ne želi davati najviše za najmanje. Svatko želi davati manje od drugoga, a primati više.

VILI:
Vi ste pomislili na zadnje sredstvo, vi mislite oružjem istupiti proti toj bagri?

MISLAV:
Tako je! Moram vam primjetiti, da nisam tako ratoboran, kako to moguće vi mislite ili kako moguće izgledam. Nisam se nikada s nikim tukao, nisam nikoga ćušnuo, nisam jošte u životu pucao ma iz kakovog oružja.

VILI:
To bi bilo premalo, da me nagovarate, ja bih vam u obraz pljunuo, te bi vam kazao: dajte vi to najprvo učinite.

CUT-UP 1

VILI:
Nagovarati vas Ja neću počinite što da / Mogli najposlije biste neka kazati ja to a učinim
Nagovarati neću što vas Ja da počinite / Mogli neka učinim ja biste to najposlije kazati a
Nagovarati da vas Ja počinite što neću / Mogli učinim najposlije a to kazati ja biste neka 
Nagovarati što da Ja počinite neću vas / Mogli ja najposlije kazati učinim a biste neka to

INDOŠ:
Pljunuo vam bih Ja te bi vam kazao u obraz / Pljunuo u Ja te vam kazao bih obraz bi
Pljunuo te bi kazao vam u obraz bih Ja / Pljunuo bi Ja u vam obraz kazao bih te
Pljunuo u te Ja kazao bio bi bih obraz vam /  Pljunuo obraz te bi Ja bi kazao vam u

MISLAV:
Obraz bi vam kazao Ja te u bih vam pljunuo / Obraz te pljunuo bi vam u bih kazao Ja
Obraz u vam kazao bi Ja vam pljunuo bih te / Obraz te bih vam Ja pljunuo kazao u bi
Obraz Ja bih pljunuo te bi vam u kazao / Obraz Ja kazao pljunuo te bi u bih vam
TANJA:
Učinite dajte vi to najprije / Učinite najprije dajte to vi / Dajte učinite najprije vi to / Dajte to najprije vi učinite / Učinite vi dajte najprije to / Učinite dajte to vi najprije / Učinite to najprije vi dajte / Učinite vi to dajte najprije / Dajte vi učinite to najprije / Dajte najprije učinite vi to / Dajte to vi najprije učinite / Dajte vi učinite to najprije / Dajte učinite najprije vi to

[Vili prvi prekida cut-up sa Četvrtom zapovijedi.]

VILI:
ČETVRTA. NE HODAJ U PODERANOJ ODJEĆI!
Po naravnoj prirodi udesito je da ljubice na livadi, ružice na vrtu imaju svoje lijepe obloge; ptice nose krasno perje, medvjed nosi svoje debelo krzno. Dakle onda i ti, bijedni radniče, koji siješ konoplju i drugo bilje od kojeg predeš i tkeš platno, ti, koji šiješ i činiš elegantna odijela i raskošni plašt, zato udružuj se, pa će se i tome doskočiti, da nećeš hodati u poderanoj odjeći, ni ti, ni tvoja obitelj!

CUT-UP 2

[Mislav prekida cut-up s Petom zapovijedi.]

MISLAV:
PETA. NE TRPI GLADI!
Znaj dobro, da ni jedan vrabac ne pada sa krova od gladi. Ni jedan crv ne ide po travi, koji se ne bi od nje nasitio. Ni jedna riba u vodi ne strada od gladi, jer sve je to tako udesito da nitko živ a slobodan, ne smije pokraj tolikog neizmjernog bogatstva za život gladovati. Pa zašto bi ti kao kulturan i napredan čovjek, trpio glad?

CUT-UP 3

MISLAV:  
Pravo biste imali!
[Odlazak na šale.]

 

SCENA VI - RADNIČKE ŠALE:

 [Kvartet radničkih šala iz Hrvatskog Svijeta i Zajedničara, uz zvučne efekte s 2 magnetofona s daljinskim, mikrofonom za 2 traktura, novinskim rolama, 3 stolca. Uključeni nadzorni tuljci.]

VILI:
D A   S E   M A L O    N A S M I J E M O
Netko je rekao da mi Hrvati nemamo smisla za humor. Tko tako misli neka uzme u ruke naše američke novine, pa će se o protivnom osvjedočiti.

IZMEĐU PRIJATELJA.
- Danas dakle nećete doći na kugljanje, jer vas trga u rukama i u kostima?
- Tko vam je to rekao?
- Vaša žena!
- Da došao bih da me ne trga po džepu. Sutra je prvi, moram platiti stan!

ZAREKAO SE JE.
- Samo se ne plašite gospođice! Ako nam se na vodi desi nesreća kakova, ja ću vas već istegnuti na suho, makar i mrtvu.

PRAKTIČAN LIJEČNIK.
- Moj liječnik mi je zabranio svako opojno piće, a osobito šampanjac.
- To je on uradio sigurno proračunato, jer mu zadnjega računa podmirio nijesi.

OH, TA MODA.
- Dragi mužiću moj! Ne ćeš li mi kupiti onakav krasni šešir za nedjelju!?
- Ta zar si postala policajem? To nije klobuk, to je čaka!

MOĆ MOLITVE.
- Ja nijesam mislio draga barunice, da i vi jašete?
- Sigurno, jašem i ja vrlo rado, ali uvijek se pri tome Bogu molim da se ne bi kako sukobila sa kojim automobilom.

VESELI STAN.
Stanar: Stan mi se čini nešto taman, pa se bojim, da u njemu neću nikada doći do veselja i pravog raspoloženja.
Kućevlasnik: O, dapače! Kako možete to govoriti? U kući imademo devet gramofona, a nad vam je plesna škola.

ŽENE.                        
Domaćica (služavki): Što je kazala gospođa kada si joj rekla da me nema kod kuće?
Služavka: Rekla je Hvala Bogu!

PRIPRAVA ZA SVEUČILIŠTE.
- Vaša gospođica kćerka pripravlja se za sveučilište?
- Dakako, već puši virđinke.

NAJBOLJI LIJEK.
- Gostioničar: Liječnik mi je preporučio da se mnogo krećem, jer da previše debljam. Sada ću otpustiti svoga slugu i tako ću mjesto njega morati pijane goste van bacati, a u tome će biti dovoljno kretnje.

KAJŠ I MIŠ:
Gnjavator: Reci mi mišiću moj ofirmani, koja je razlika između kajša i miša?
Žrtva: Velika.
Gnjavator: Donekle si pogodio. Kajš ima pri repu četiri luknjice, a miš samo jednu.

PORUČNIK I RODA:
Gnjavator: Ovo o mišu si pogodio donekle, pa reci mi sada, koja je razlika između poručnika i rode?
Žrtva: Ovo je još lakše! Poručnik stoji na dvije noge, a roda samo na jednoj.
Gnjavator: E, slabo gađaš. Poručnik može stajati i na jednoj nozi, a roda i na dvije. Glavna ti je razlika u tome da poručnik može stajati i na lijevom krilu, a roda ne može.

UMJESNA PREPORUKA.
- Vlasnica maloga gorskog ljetnikovališta svome gostu: Liječnik vam je dakle preporučio da mnogo pazite na jelo, je li vam što drugoga propisao?
- Gost: Rekao mi je da za nekoliko dana pođem k vama na praznike.

MISLI.
- Što misliš Ela, alaj si ga ova gospoda misle da smo mi iz provincije!
- Neka misle što ih je volja, samo da si mi same toga ne mislimo!

NESPORAZUMAK.
Gost: Što imate konobarice u kuhinji?
Konobarica: Štednjak, lonce, tanjure, zdjele, ormar i moj krevet.

ZAKLJUČAK.
- Po čemu ti zaključuješ da Šandor imade pjesničkoga dara?
- Jer može deset dana bez prestanka gladovati.

ANA - FILMSKI MATERIJAL: DON'T TRY TO MINGLE-MANGLE WITH ME

[Ana pušta opis političke karikature DON'T TRY TO MINGE MANGLE WITH ME.]
Opet danas donosimo lijepu rugalicu iz NY Heralda. Odnosi se na silnu mješavinu i zbrku, koja je nastala u našemu gradu, a u velikim pripremama za nadstojnu izbornu gradsku borbu. Takozvana FUZIJA ili koalicija stranaka proti glasovitoj Tammany Hall nije u sebi složna od njezinih kandidata i ako je i sam u "fuziji". Tammany Hall, kao uvijek tako i ovoga puta vrlo oprezno postupa, pa je tako na svome tiketu iznijela za državnoga odvjetnika Whitmana, koji je ujedno i kandidat "fuzije". Načelnik Gaynor, kojega vidite na slici kako gmiže, izjavljuje da će sam na svoju ruku ponovno kandidovati, i to kao kandidat neodvišnjaka. Po tome već možete suditi kakova vražja zbrka tuj vlada. Uostalom nije ni čudo, da se ti ljudi toliko oko toga koprcaju. Ta masna je, vrlo masna stolica načelnika jednoga New Yorka, masnija od prijestolja austrijskog cara!

DON'T TRY TO MINGLE MANGLE WITH ME

 

SCENA VII - NE PO ZAKONU

[Indoš i Mislav namještaju bačvu, Vili i Tanja prilaze. Najprije instrumental, dijalog Mislava i Vilija prekida cut-up i Tanja sa Šestom zapovijedi, Vili i Mislav nastavljaju dijalog.]

MISLAV:
Ja ne tražim od vas ništa, doli da mi dadete katkada kakovu informaciju.

VILI:
Šteta vas, mlad ste, a da doprinesete takovu žrtvu. Dulce et decorum est pro patria mori!

MISLAV:
Ja sam imao prilike promišljavati od početka travnja pa do konca oktobra. Dok sam preplovio Atlantik. Budite siguran, neću pred nikim u Zagrebu kukavno kapitulirati.

VILI:
Šteta da niste doznali da je Cuvaj bio u Božjakovini. Ali on je sve prevario. Kazano je bilo da će tamo vlakom, a on je automobilom došao, dok je natrag vlakom otišao.

MISLAV:
Eto vidite, zato ja vas trebam, da mi takova šta javite.

VILI:
Ubistva imade časnih i korisnih, kao i nečasnih - krvoločnih.

MISLAV:
Držim da je časnije ubiti onoga koji svjesno i svojom voljom zapovjeda - ubij, nego koji nesvjesno, na zapovijed prvog ubija.
CUT-UP

VILI:
Časnije onoga i svojom je voljom svjesno zapovjeda koji ubij ubiti / Časnije ubij i je koji ubiti voljom svojom  zapovjeda svjesno onoga /
Časnije je zapovjeda onoga voljom ubiti i svjesno ubij koji svojom / Časnije svojom onoga koji ubiti voljom ubij zapovjeda je svjesno / Časnije je voljom ubiti svojom onoga koji i svjesno ubij zapovjeda / Časnije svjesno ubiti svojom koji onoga ubij zapovjeda i voljom /

MISLAV:
Koji na prvog svjesno zapovjed nego ubije ne / Koji ne zapovjed svjesno nego ubije na prvog / Koji nego ubije zapovjed na prvog ne svjesno / Koji zapovjed prvog ne na ubije svjesno nego / Koji svjesno na nego ne zapovjed prvog ubije / Koji nego ubije prvog zapovjed na svjesno ne /

TANJA:
Časnih imade časnih krvoločnih kao ubistva i korisnih i ne / Časnih kao korisnih časnih i imade ne i krvoločnih ubistva / Časnih časnih imade ne ubistva i kao korisnih krvoločnih / Časnih korisnih kao krvoločnih i imade kao i ubistva časnih ne

TANJA:
ŠESTA. ŽIVI ČESTITO!
Poštenje ili čestit život ne može se kupiti ni za kakav novac.

VILI:
Jeste vi na to zvan?

MISLAV:
Ne po zakonu već po duši svojoj.

VILI:
Molim vas, a znade li još tko za vašu misiju?

MISLAV:
Ne zna nitko, ni ne smije znati.

[Indoš ostaje na opruzi i govori Sedmu zapovijed. Mislav i Tanja se vraćaju na uvodni Šahtofon za cut-up. Vili, Indoš, Mislav i Tanja uzimaju novine.]

 

SCENA VIII - ATENTAT:

[Indoš ostaje na opruzi i govori Sedmu zapovijed, uzima novine. Mislav i Tanja odlaze na cut-up. Vili počinje čitati iz novina, Mislav i Tanja odlaze na svoje novinske role.]

INDOŠ:
SEDMA. LJUBI BLIŽNJEGA SVOG KAO SAMOG SEBE!
Sve se može kad se hoće!
Radniče čuj sad ovaj glas!

[Mislav i Tanja cut-up naracija. Scena novinskog atentata, Mislav, Indoš, Vili, Tanja s novinama, radničke vijesti zaključi Mislavov govor atentatora na vokoderu s gitarskim pojačalom i montažnom pedalom. Indošev cut-up opis atentata.]

ANA - FILMSKI MATERIJAL: KAFKA IDE U KINO

MISLAV CUT-UP 1
g trgovca Scheyera. Posao nije dovršio, o
Doznao je da u Zagreb ide i Roza Kranj
s Rozom povesti istim kolima iz Ludbre
mještovitim vlakom u Zagreb. Odsjeli s
matografe i zbor, zagrebačke muzeje i še
di ju i u Šestine gdje posjećuju grob Ante
što ju je u slavu kraljeva rođendana služ
u misleć da će se poslije mise već pred cr
jutro 18. kolovoza ove godine kušao je
prema stolnoj crkvi gdje je dočekao kralj
poznavao, to ga je prepoznao po autom
e pred sobom vidio i imao na očima kralj
metnuo u desni džep hlača, da ga imade
o unutarnjega izlaza iz crkve s lijeve str
1913. pred senatom zagrebačkog Sudben
5. svibnja 1912. držao je Dojčić u Germa
atsku Zastavu koja izlazi u Chicagu je t
hrvatska omladina u Americi upozorena p
njemu naći listove i dokumente o kom

TANJA CUT-UP 2
stavio je ondje sav alat rekao je da će pos
čec, primalja iz Ludbrega, koje je muž
ga do željezničke stanice u Koprivnici. U
u u svratištu kod Zlatne krune u Gajev
tališta, nego i na Mirogoj. Ondje joj pok
Starčevića. Dapače i na sam dan atentata
io nadbiskup koadjutor dr. Bauer. Za mis
kvom negdje naći. Na koncu mise, pri izla
u svom stanu odapinjati revolver da vidi
evskog povjerenika, kad se u automobilu
obilu i njegovoj svečanoj gali. Odmah na
evskog povjerenika, koji je sjedio s desn
u pripremi kad bude trebalo. Iza toga se p
ane i stao tik vratiju u prvi red općinstva,
og stola. Ovaj put je stajao pred sudom r
nia Hall u Kenoshi prigodom predavanja
akođer počinio više uvreda Njegovog V
isanjem hrvatskog novinstva u Americi o
plotu u Americi. Pišu novine, da oni n

[Vilijeve fragmente prekida Tanja s novinskim naslovima.]

VILI:
Odlučio je da preko blagdana Velike Gospe pođe u Zagreb.
Doznao je da u Zagreb ide i Roza Kranjčec, primalja iz Ludbrega, koje je muž također u Americi, pak je Dojčić pošao njezinom ocu pitajući ga, može li se i on s Rozom povesti istim kolima iz Ludbrega do željezničke stanice u Koprivnici. U petak ujutro su zajedno krenuli i poslije podne istog dana u tri sata prispjeli su mještovitim vlakom u Zagreb. Odsjeli su u svratištu kod Zlatne krune u Gajevoj ulici. Narednih dana sastaje se on sa Kranjčecovom i vodi ju ne samo u kinematografe i zbor, zagrebačke muzeje i šetališta, nego i na Mirogoj. Ondje joj pokazuje grobove preporoditelja, Kumičića, Harambašića, Preradovića i Račkoga. Vodi ju i u Šestine gdje posjećuju grob Ante Starčevića. Dapače i na sam dan atentata u ponedjeljak ujutro zajedno su pošli do katedrale i ušli u crkvu na svečanu misu, što ju je u slavu kraljeva rođendana služio nadbiskup koadjutor dr. Bauer. Za mise su se rastali, Dojčić se izubio u svjetinu, dok je Kranjčecova ostala na svom mjestu misleć da će se poslije mise već pred crkvom negdje naći. Na koncu mise, pri izlazu kraljevskog povjerenika iz crkve izveo je Dojčić na poznati već način atentat.

U jutro 18. kolovoza ove godine kušao je u svom stanu odapinjati revolver da vidi da li dobro funkcionira, pa kad se o tome uvjerio nabio ga sa tri naboja i uputio se prema stolnoj crkvi gdje je dočekao kraljevskog povjerenika, kad se u automobilu dovezao pred stolnu crkvu. Pošto Dojčić kraljevskog povjerenika nije do tog časa poznavao, to ga je prepoznao po automobilu i njegovoj svečanoj gali.
Odmah na početku službe božje uputio se Dojčić u crkvu to u lijevu sjevernu lađu tako da je pred sobom vidio i imao na očima kraljevskog povjerenika, koji je sjedio s desne strane velikog žrtvenika. Tuj je Dojčić izvadio iz džepa samokres, nategnuo ga i metnuo u desni džep hlača, da ga imade u pripremi kad bude trebalo. Iza toga se proturao lijevom lađom do sredine crkve i prešao u desnu južnu lađu proturavši se do unutarnjega izlaza iz crkve s lijeve strane i stao tik vratiju u prvi red općinstva, gdje je izveo atentat.

[Mislavov govor atentatora na vokoderu s gitarskim pojačalom i montažnom pedalom.]\

MISLAV:
Odmah sam računao, da će najbolje biti, ako se to učini kao neka demonstracija na rođendan krivokletnika, nemoralnog Habsuburgovca, i to u crkvi sveca-kralja i silnika.
I tako se dogodilo. Poslije Kraljevke te onih "spasonosnih" riječi za sve robujuće narode "Crne Austrije":
               Sretne dane ti ih množi
               Habsburškoj ih kući daj -
zbio se atentat.
I to se dogodilo u onaj čas, kad je komesar mislio:
"Dragi Janoš, možeš mirne duše ići u Zagrebačku autonomiju, ne boj se ništa, oni su zadovoljni što je Cuvaj otišao. Oni gledaju ime, te koliko koji ima prijatelja koji su ga voljni braniti. Pošto ti nemaš prijatelja, ne možeš imati ni neprijatelja. Pobijedio si, Hrvatska ti leži ničice. Prije tri dana si otvorio Zagrebački zbor, jučer si sjedio i gledao u Maksimiru Dubravku i nije ti se ništa dogodilo, a danas cijela Hrvatska moli svemogućega da poživi vladara."
Ali se ljuto prevario! Čim sam ispalio hitac, bezbroj me lojalnih ruju poklopilo.
U Americi vlada potpuna sloboda u svem političkom djelovanju. Nama je naprotiv oduzeto svako pravo na život. I u Kini je danas bolje. Sada nemamo ni pravo sastajanja niti kakovu slobodu štampe. Da to Amerikanci sve znadu, pa da nas čuju da mi sve to pokorno trpimo, prezirali bi nas. Ja ne žalim svoj čin, koji je čin pravednosti. Za mnom stoji 500.000 američkih Hrvata. Bit će više atentatora, negoli komesara! Doći će već iza mene drugi!

INDOŠ CUT-UP 3
tajnog udruženja koje se je dalo na ovak
romitirane nekoje odlične ličnosti hrvatsk
ženik ima sukrivaca i da to svjedoče pis
novine, društva i čitaonice u Americi gdje
i nekoliko egzemplara amerikanskih hrva
one štampe u Hrvatskoj, jedan dio tog no
tavoj Americi je medju Hrvatima skupljen
m glasom: Za mnom stoji 500000 američi
šte i jednu kartu mi je pisao upravo onaj
kartu pisao sa svršetkom "ILI SLOBODU
štampe. Nama ne pada ni na um da udarim
in, kada bi to bio neki akademički naobraž
iku. Mnogo se govori o Americi kao zemlji
dosta novaca da njime potkupljuju, da mite,
ka je ova zemlja vrlo slična svim drugim ze
e. Dojčić je otpraćen na 16 godina robije u
atvora došao je u Zagreb. U Ludbregu je 2.
tjepan Dojčić ili Stjepan Radić?", koju je
slobodarske knjižnice National Liberty Li
Toliko je osiromašio da nije imao ni jastuka,
slavenski dobrovoljac odveden u Jasenovac,
[Indoš i Mislav odlaze po svoju oprugu. Vili i Tanja govore o štrajkovima i skebama.]

 

SCENA IX - NO SCABS!
[Nakon atentata, Mislav i Indoš sa spojenom oprugom, Vili i Tanja na mikrofonima.]

VILI:
Nakon što je Bog dovršio zmiju otrovnicu, žabu krastaču i vampira, ostalo mu je nešto užasne tvari od koje je napravio skebu.
Skeba je dvonožna životinja s dušom vadičepa, vodenim mozgom i kičmom od želea i ljepila.
Tamo gdje drugi imaju srce, skeba nosi krastu pokvarenih načela.
Kada skeba dolazi niz ulicu ljudi mu okreću leđa, anđeli plaču u raju, a vrag zatvara vrata pakla da ga zadrži izvan.
Nijedan muškarac ili žena nema pravo skebati!
Skeba prodaje svoje nasljedno pravo, svoju zemlju, svoju ženu, djecu, svog bližnjeg za neispunjena obećanja svog poslodavca.
Skeba je izdajnik svoje klase.
NO SCABS!

TANJA:
OSMA. NE TRPI LIJENČINE KRAJ SEBE!
Ako vidiš čovjeka, koji je sposoban za rad, te stoji lijeno kraj tebe, podaj mu u ruke oruđe, sjekiru, lopatu ili slično, pa mu reci: Sad radi! Jer ako ti lijenčariš, moram ja raditi i za tebe, a to nije pravedno.

POZOR RADNICI! NE IDITE U FLAT RIVER, MISSOURI.
TAMO VAM BRAĆA SADA ŠTRAJKUJU.
Molim vas, brate uredniče da kroz Hrvatski Svijet upozorite naše ljude radnike diljem Amerike, da za sada nikako amo ne dolaze, jer je ovdje ovih dana buknuo veliki štrajk.
BORBU VODI NAŠA WESTERN FEDERATION OF MINERS.
Štrajk je buknuo u šest lokala Flat River, Elvins, Desloe, Bonnotterre.
UPOZORUJEM BRAĆU RADNIKE, AKO BI KOJI NAMJERAVAO DA AMO DOĐE, NEKA ZA SADA NIKAKO NE DOLAZI.
RADA NAĆI NEĆE, AKO NE BAŠ DA BUDE SKEBA, A TAKVIM NIJEDAN SVJESNI RADNIK NE BI ŽELIO BITI.
Ne vjerujte kojekakovim agentima koji se za vas ne brinu, nego da vas samo prevare. APELIRAMO NA BRAĆU GLAVNE ODBORNIKE I ČLANOVE, DA PODNESU "REFERENDUM VOTE". Pak se nadamo, da će braća i radnici nedvojbeno glasovati da se skebe brišu iz redova naše organizacije. Oni nas sramote te nam nanašaju moralnu i materijalnu štetu.
POZOR RADNICI! NE IDITE U FLAT RIVER, MISSOURI.

TAMO VAM BRAĆA SADA ŠTRAJKUJU.

 

SCENA X - DOJČIĆEVA KOLIBA

ANA - FILMSKI MATERIJAL: KAMEN I KRUGOVI

[2 ispitivača (tekst sa suđenja Stjepanu Dojčiću) s fiksnim megafonima u reflektorskim kutijama i radničkim slušalicama, 2 atentatora (opis jednog dana u kolibi Teda Kaczynskog, lov na zečeve u Montani) s mikrofonom i radničkim slušalicama; treći magnetofon. Uključena nadzorna ogledala za bočno snimanje atentatora i nadzorni tuljci za snimanje krupnih planova. Kretanje prema zvučnom zapisu iz slušalica.]

INDOŠ, TANJA:
Zašto ste otišli iz Amerike? Koliko ste novaca imali?
Kada ste došli amo? Dakle ste bez revolvera otišli u Budimpeštu?
Vi ste htjeli iz Budimpešte otići u Ameriku, a da niste ovršili svoju misiju?

VILI:
Uzmimo jedan dan u siječnju, pretpostavimo da se budim oko 3 ujutro i vidim kako pada snijeg. Palim vatru u peći i stavim na nju lonac vode. Kada voda uzavre, ubacim neku količinu zobenih pahuljica i miješam nekoliko minuta dok se ne skuhaju. Skinem lonac s peći, dodam nekoliko žlica šećera i mlijeka u prahu. Dok se zob hladi odrežem komad hladnog kuhanog zečjeg mesa. Jedem zobenu kašu. Sjedim nekoliko minuta pred otvorenim vratancima peći gledajući vatru kako sagorjeva, a zatim skinem odjeću, vratim se u krevet i zaspim.
U to vrijeme bio sam dobar u matematici. Bilo je zabavno rješavati matematičke probleme, ali matematika za mene nije imala svrhu. Da sam radio na primjenjenoj matematici pridonosio bih razvoju tehnološkog društva koje sam mrzio, zato sam radio samo na čistoj matematici. Ali čista matematika je samo igra. Nisam razumio onda, a ne razumijem niti sada, zašto su matematičari zadovoljni s tim da cijele živote proigraju kao puku igru. Proveo sam dvije godine predavajući na Sveučilištu Kalifornija kako bih uštedio nešto novaca, zatim sam dao ostavku i otišao tražiti mjesto za živjeti u šumi.

INDOŠ:
Kad ste došli iz Amerike, imali ste revolver? U koju svrhu ste ga kupili?
Je li vas tko putio na atentat? U kojoj ste nakani pucali?

ANA:
DEVETA. UVIDI DA TVOJ ŽIVOT IMA UZVIŠENU SVRHU.
Znaj da ćeš živjeti preko groba, jer tvoja dobra djela ostaju za uspomenu među živima. Zato se sjećaj svakom prilikom riječi: "Što su drugo naše kosti do li jedna šaka pepela". Svi jednakopravni da smo na zemlji, jer u grobovima smo svi jednaki.

TANJA:
I vi tvrdite da nieste krivi? Zar mislite da je dozvoljeno ubiti čovjeka?

MISLAV:
Kad se probudim, nebo se već počelo razdanjivati. Ustanem iz krevata i brzo se obučem jer je u kolibi hladno. Nešto je više svjetla i mogu vidjeti da snijeg više ne pada i da je nebo vedro. Zbog svježeg snijega, dan bi mogao biti dobar za lov na zečeve. S klina na zidu uzmem staru, istrošenu sporometku 22, spremim u džep drvenu kutiju naboja sa 16 metaka, zajedno s nekoliko kutija šibica zamotanih u plastične vrećice i stavim na remen nož u koricama u slučaju da moram iznenada upaliti vatru. Obujem snježne cipele i krenem. Najprije prođem težak uspon kako bih došao na vrh grebena, a zatim hodam ravnim dijelom otprilike milju do otvorene borove šume u kojoj želim loviti. Nakon kratkog puta kroz borovinu nalazim sniježne tragove zečjih stopa. Gotovo sat vremena slijedim tragove njegovih zamršenih meandara. Tada iznenada ugledam crne oči i crne vrhove ušiju američkog bijelog zeca. Zec me gleda iza zapetljanih grana i zelenih iglica nedavno palog bora. Udaljen je oko 40 feeta, ali na oprezu i gleda me, pa mu se neću pokušavati približiti. Međutim, moram manevrirati kako bih pronašao kut iz kojeg ću pucati, tako da kroz splet grana imam čisti hitac, čak i tanka grančica može omesti metak 22, dovoljno za promašaj. Kako bih imao čisti hitac, moram leći na snijeg u neobičnu pozu i za kundak puške koristiti koljeno kao oslonac.
Stojim nekoliko minuta gledajući naokolo čisti bijeli snijeg i sunce koje se probija kroz borovu šumu. Prepuštam se tišini i samoći. Dobro je biti ovdje.

U trenutku ulaska u kuću bio sam odsutan šest ili sedam sati. Kad sam obavio neke druge poslove - cijepanje drva ili prikupljanje snijega za pitku vodu - stavljam lonac da uzavre i dodajem sušeno divlje zelenje, peršin, krumpir, jetru te ostale unutarnje organe zečeva. Kad je sve skuhano nebo se već smračilo, uz svjetlost petrolejke jedem. Ako želim uštedjeti, otvorim vratanca peći i jedem uz svjetlost vatre. Završavam s pola šake grožđica. Možda malo čitam. Vjerojatnije je da samo neko vrijeme ležim na krevetu gledajući na zidovima bljeskanje vatre.

 

SCENA XI - LUDBREŠKE RODE

ANA - FILMSKI MATERIJAL: KRUGOVI I ŽIVOTINJE

[Ana govori Desetu zapovijed i udaljenosti između Ludbrega kao središta svijeta i Dojčićevih gradova.]

ANA:
DESETA. VESELI SE SVOMU ŽIVOTU!
Život je čovječja sreća, ako potpuno udovoljavaš svojoj dužnosti spram svojega bližnjega i spram sebe. Vježbaj u to i um svojim moralnim i dobrim radničkim knjigama i novinama.

LUDBREG - CENTRUM MUNDI.
Ludbreg je središte svijeta opasan koncentričnim krugovima. Na suprotnoj strani kugle zemaljske nalazi se naš antipod, južnopacifički otočić Antipodes. U prvome su krugu Varaždin, Čakovec i Koprivnica, u drugome Zagreb, Maribor, Kapošvar, u trećem Beč, Budimpešta, Trst.
Ludbreg - Koprivnica 19 km;
Ludbreg - Zagreb 69 km
Ludbreg - Rijeka 199 km
Ludbreg - New York 6974 km
Ludbreg - Kenosha 8349
Ludbreg - Havre 1620 km
Ludbreg - Chicago 8119 km

[Vili, Mislav, Indoš i Tanja: kvartet partitura Ludbreških roda. Rade 2 elektromotora s algoritmom Ludbreških roda koje snimaju nadzorne kamere. Trajanje cca. 12 min.]

Ludbreg je nekada obilovao pašnjacima, prošaranim barama i odstajalom kišnicom. Tu je svojevremeno bilo mnogo roda. Gnijezdile su se na dimnjaku škole, a kada je gnijezdo zbog loženja srušeno, savile su ga na banki, a postepeno i na drugim višim zgradama. U stvari, nakon svakog proljetnog povratka sa juga, rode su u Ludbregu morale ponovo graditi gnijezda. Jednom su ga savile na razvodnom stupu električkog dalekovoda i to usred Ludbrega. Na žalost, ni tu nisu mogle dugo ostati jer su smetale prilikom montaže vodova. Svojedobno sam ih snimio usred Ludbrega gdje više nisu izazivale posebno zanimanje. Danas više ne živim u Ludbregu i ne znam gdje su ludbreške rode odselile, i da li ih tu uopće još ima, ali sam siguran da taj podravski gradić nikada nije imao ljepšeg ukrasa.

GALERIJA
GALLERY