Teretni čovjek

DB INDOŠ / KUĆA EKSTREMNOG MUZIČKOG KAZALIŠTA

Autori: Damir Bartol Indoš, Tanja Vrvilo

Izvode: Emil Matešić, Tanja Vrvilo, Damir Bartol Indoš, Damir Prica Kafka-klavir-sax, Sven Buić-kontrabas, Andreja Košavić-truba-glas, Ivan Marušić Klif-zvuk, Igor Pavlica-truba, Dragan Pajić Pajo-gitara

Fotografija, likovno oblikovanje: Ratko Mavar
Crtež: Branislav Meršek Kim
Taumatropske animacije: Nicole Hewitt

Koprodukcija: DBI / House of extreme music theatre / Teatar ITD

Premijera: NO JAZZ FESTIVAL 5., 6. i 7. 11. 2008. / Teatar ITD

Ekstremni muzički performans temelji se na glazbenoj matrici – Captain Beefheartovog sampla Crazy Little Thing i notama iz kajdanke za punk jazz grupu Deep Throat, iz ostavštine Zorana Šilovića. Proces muzičkog sklapanja cjelokupne glazbene slike zasnovan je na principu dvostrukog obrata: instrumentalna izvedba klavira, trube, kontrabasa i ksilofona koja slijedi notni zapis Z. Šilovića nadograđuje se glasovno-tekstualnom izvedbom koja slijedi brojčani zapis sampliranog materijala pjesme Captain Beefhearta. Instrumental bez izvornog teksta u skladnom neskladu s vokalnom izvedbom bez izvornog teksta, 4 kompozicije s jedne strane Teretne ploče i 4 s druge strane Teretne ploče prisvajaju nestabilni dijagram. Dvije strane istoga, vizualni prizori i zvučne krivulje spojeni rascjepom. Plesna bitka izvan dijagrama miješa sve terete u ubrzavajućoj brzini koja stvara prividno kretanje i rastvara čudnovatu petlju, spajajući izvorni zvuk i pokret na mjestu težine i kretanja.

Prošireni muzički sadržaji / zvučna podloga: uvodna tema G. Damiani - Deep Throat, Don van Vliet - Evening bell Pokretnu instalaciju čini limeni Taumatrop - magnetska teretna ploča i 90 ručnih Taumatropa Čovjeka i Petlje sa sposobnošću čudnovatog obrtaja.
Prošireni sadržaji Taumatropa: Dijagram svijeta kao velikog tereta, ideogrami temeljnih pokreta pri radu, kanon mjernih odnosa pojedinih segmenata tijela, težine i stupnjevi slobode gibanja pojedinih segmenata tijela, kronofotografije skakačice.

Izvori: Z. Šilović, D. vanVliet, G. Deleuze, F. Gilbreth, E. Muybridge, S. Weil, G. Damiani, G. Fritsch, F. Nietzsche, J. Mckenzie, A. Corbijn

Posvećeno hrabrim članovima grupe Deep throat - Šilu, Dunji, Kreši, Igoru i Goranu.

 

 

Mandarin

Što ako se jedne noći u tvojem najdubljem snu došulja teretni čovjek i kaže ti: Ovaj teret kojeg sad nosiš i kojeg si nosila morat ćeš prenijeti još jednom i još nebrojeno puta, a u njemu neće biti ničega novog, nego će ti se uvijek iznova vraćati svako opterećenje i svako rasterećenje i svako prihvaćanje male i velike težine tvojega tereta i sve to istim redom i slijedom, a jednako tako i ovaj rak-hlap i ova mjesečina na pješčaniku, baš kao i ovaj trenutak, i ja sam, vječita pješčana vaga, a i ti s njim, zrnce pijeska!

 

 

Boa Constrictor

Svim prirodnim procesima duše upravljaju zakoni slični zakonima težine,

Kretanje s jednim stupnjem slobode gibanja

Stopalo 0,596 kg / Potkoljenica 2,0174 kg / Natkoljenica 6,246 kg

Ako je težina dolazeće kugle manja od statične, kugle kreću u suprotnome smjeru, kugla manje težine ima veću brzinu,

Jedna Noga / 25 stupnjeva slobode gibanja

Uvijek treba očekivati da se stvari događaju ovisno o težini,

Kretanje s dva stupnja slobode gibanja

Šaka 0,238 kg / podlaktica 0,628 kg / nadlaktica 1,189 kg

Ako je težina dolazeće kugle ista kao i statične,
dolazeća se zaustavlja, kugle izmjenjuju brzinu,

Ruka s ramenom / 28 stupnjeva slobode gibanja

Obično je ono što od drugih očekujemo određeno težinom u nama,
a ono što od drugih primamo težinom u njima,

Kretanje s tri stupnja slobode gibanja

Glava i vrat 3,509 kg

Ako je težina dolazeće kugle veća od statične, brzine su pozitivne u smjeru dolazeće,

Glava i vrat / 20 posto stupnjeva slobode gibanja

Ponekad se težine poklope, češće ne,

Kretanje s promjenljivim brojem stupnjeva slobode gibanja

Donji trup 5,167 kg / Srednji trup 6,319 kg / Gornji trup 6,532 kg

Prijenos kretanja u lancu kugli istih težina, samo se posljednja kreće. Sve se osim posljednje kreću brzinom dolazeće.

Kralješnica s grudnim košem / 54 stupnjeva slobode gibanja

 

 

Mali Disaster

Podignimo zadak! Pa to je čudesno! Tu ga nema!
Naravno da ga nema.
Ne mislim na gonophor. Tu nema pleopoda!

Dijagonalne crte iz središta ramenih zglobova u središtu glavica bedrenih kosti
sjeku se u području pupka.
Dužina šake jednaka je udaljenosti između središta glavice bedrene kosti i pupka.

Širina glave jednaka je visini
jednog podmodula.
Udaljenost između središta glavica bedrenih kosti je jedan podmodul.

Ako se iz točke ramene osi povuče paralelan pravac s dužinom koja spaja
središte ramenog zgloba s korijenom nosa,
onda se u sjecištu tog pravca i dijagonalne crte nalazi grudna bradavica.

Dužina podlaktice jednaka je dužini između bradavice i pupka.
Dužina nadlaktice odgovara dužini između središta ramenog zgloba
i grudne bradavice.
Dužina natkoljenice odgovara zbroju dužina podlaktice i šake,
ili dužini od bradavice do središta suprotne glavice bedrene kosti.
Dužina potkoljenice jednaka je udaljenosti između grudne bradavice i središta glavice bedrene kosti
na istoj strani.

Vrh brade ispod baze nosa nalazi se na visini
trećine podmodula.
Jedna trećina podmodula jednaka je visini stopala.

 

 

KONTEJNER

LJESTVE SLOVO U
LJESTVE BEZ JEDNE CRTE
ČOVJEK PADA
RUKA HVATA POTKOVA
RUKA PUŠTA
STRELICA CILJA
POVEĆALO
KRAJIČAK OKA AHOU
TAMNOLJUBIČASTI – SKLAPANJE
PURPURNI – UPOTREBLJAVANJE
OKO GLEDA
ČOVJEK PAUZIRA
AHOU AHOU AHOU
SVIJETLOLJUBIČASTI – RASKLAPANJE
OKERŽUTI – ZASTAJANJE
SVIJETLOCRVENI – HVATANJE
OKERZLATNI – DRŽANJE
ČOVJEK PLANIRA AHOU
SVIJETLOSIVI – BIRANJE
ŽARKONARANČASTI-KONTROLIRANJE
CRNI – TRAŽENJE
SIVI – NALAŽENJE
LIMUNŽUTI – PAUZIRANJE
SMEĐI – PLANIRANJE
ZELENI – TOVARENJE
PLAVI – POSTAVLJANJE
AHOU PUNA RUKA
AHOU OLOVKA U RUCI
AHOU KEGLA
PRAZNA RUKA
AAAHA AAAHA AAAHA AAAHA
AAAHA AAAHA
RUKA PUŠTA
AAAHA AAAHA AAAHA AAAHA
ČOVJEK ODMARA
AAAHA AAAHA
NEBESKO PLAVI
AAAHA AAAHA
MASLINASTOZELENI
TAMNOCRVENI
NARANČASTI
OŠTRO
STEPENIČASTO VALOVITO
OSVIJETLJENO

 

 

STO

Teški mali teret je baš poskočio,
Teretu, kako si dobila ime –Teški mali teret,
Vjerojatno ime koje te opterećuje,

Kako to skačeš,
Kako podižeš koljeno tako glatko i lijeno,
Kako si naučila povlačiti lakat tako nisko,
a stopalo zabacuješ da sve izluđuješ?
Svaki mali teret, svaki mali teret je baš poskočio,

Kako prebacuje nogu, tu nema pravila
povlači lakat tako nisko,
stopalo zabacuje tako da sve izluđuje.

Ona spušta koljeno niže nego treba biti,
ona diže bedro više nego može biti
Aaahaa Aaahaa

Ona ima odgovor na svako pitanje
A moje je pitanje koliko visoko, koliko daleko, koliko puta možeš skočiti?
To nećeš nikada doznati od mene!

Kada staneš na zemlju, teretu, odbacuješ se nogom uzleta,
da bi visoko skočila, vodeću nogu savijaš u koljenu
Teški mali teret, teški mali teret
Koliko visoko, koliko visoko, koliko visoko

Kako zamahuješ rukama naprijed?
Odrazuješ se tako daleko
Teški mali teret, teški mali teret.
Koliko daleko, koliko daleko, koliko daleko

Teški mali teret je baš poskočio,
Teretu, kako si dobila ime –Teški mali teret,
Vjerojatno ime koje te opterećuje,

Kako to skačeš,
Kako podižeš koljeno tako glatko i lijeno,
Kako si naučila povlačiti lakat tako nisko,
a stopalo zabacuješ, zabacuješ tako da sve izluđuješ.

Teški mali teret je baš poskočio,
Teretu, kako si dobila ime –Teški mali teret,
Vjerojatno ime koje te opterećuje!

 

 

Veliki Disaster

Hlapovi se terete nakon što odbace svlak koji sliči stezniku,
u to su doba najosjetljiviji, što se tiče tereta;
Da bi si omogućila uspješno terećenje, hlapska je zajednica razvila složena pravila:
kada je hlapica spremna odbaciti svlak,
prilazi petlji, gdje je rak hlap,
zapahne ga.
On odgovara tako da ograncima za plivanje uskomeša vodu pa mu njezin miris
prožme cijelu petlju;
Izađe iz petlje podignutih kliješta,
ona odgovara kratkim boksanjem,
ili okrene leđa.
Oba pristupa funkcioniraju pa hlap povjeruje u njezine teretne namjere.
Zajedno uđu u petlju.

 

 

Ekstreman glazbeni performans

Živa priroda kazališta - Zanimljivost Teretnog čovjeka očituje se i u njegovu promjenljivu trajanju koje ovisi o glazbenoj sekciji, a koja pak nikako nije samo podloga ili pratnja, već je dramaturški ravnopravna kazališnom, izvođačkom materijalu. Tako se okvirnih 40-ak minuta trajanja može katkada i produljiti, ako se glazbenici povedu za slobodnom improvizacijom, u čemu će ih onda izvođači slijediti ili pak skratiti zadobije li izvedba frenetični tempo u kojem će slučaju gledatelj izaći iz predstave bombardiran dojmovima, dokraja shvativši što je značilo ono «ekstremno muzički performans» iz najave. Možda je stoga ponajveća vrijednost ove Indoševe produkcije vidljivost i osjetnost krhke, «žive» prirode kazališnog djela koju predstava ne nastoji nadići (što prevladava u gotovo s svim produkcijama, neovisno o tome pripadaju li institucionalnom ili izvanistitucionalnom kazalištu), već upravo poštovati specifičnost medija. Misliti iz medija, razumijevati medij, proizvoditi stalno iznova medij ne bi li se uvjerili u načine i razine njegove promjenljivosti i osobitosti.
Lider – 14. 11. 2008., Irena Čurik


Multimedijski notni zapis

Glazbeni dio performansa iz početne se kakofonije prometnuo u pomalo meditativne melodije jazza, dok je s tjelesnim dijelom upravo suprotno. Ples trojca prometnuo se u bitku s vlastitim tijelom, teretom, čiji je rezultat nakon ubrzanja, naravno, bilo pokleknuće pod teretom. Usklađivanjem dviju neuskladivih stvari –instrumental bez teksta i vokalnu izvedbu s naknadno napisanim tekstom – stvorili su intrigantan performans koji spaja zvuk i pokret, ali kao da su publiku ipak trunčicu preopteretili. No, «Teretni čovjek» je svakako promaknuo odrednice NO JAZZ festivala, koji je ovim potezom zašao u područje eksperimentalnih izvedbi.
Vjesnik, večernje izdanje – 7. 11. 2008, Zrinka Zorčec


Teatar itd, No Jazz festival i Kuća ekstremnog muzičkog kazališta: Damir Bartol Indoš, Tanja Vrvilo, Teretni čovjek
Rasterećivanje duša


Pitanje težine, ili bolje tereta, nova je zaslužena tema Damira Bartola Indoša razmatrana u predstavi Teretni čovjek, čije autorstvo dijeli s Tanjom Vrvilo.Teretni čovjek mogao bi se označiti glazbenim teatrom, kao svojevrsni hibrid jazz koncerta i performansa.Varijacije na temu, ili drugim riječima improvizacije, u osnovi su koncertnog performansa, kojima se pokret i glasovna-tekstualna izvedba implementiraju u matricu sampla Captaina Beefhearta Crazy Little Thing i notnog zapisa Zorana Šilovića, predviđena za punk jazz grupu Deep Throat. U maniri već uobičajenih introspektivnih i hermetičnih, autističnih neprobojnih autorskih iskaza Indoš nastoji uspostaviti ravnotežu između dviju teretnih ploča, označujući ih kao instrumentalnu izvedbu s jedne te vokalnu izvedbu s druge strane, obje bez izvornog teksta. Posredujući u prijenosu opterećenja s jedne na drugu označenu stranu, Indoš ravnotežu zapravo uspostavlja na metafizičkoj razini, između duša koje nastavaju svijet i njihovih međusobnih emotivnih punjenja i pražnjenja. Teretne ploče rezervirane su za glazbenike na glasoviru, kontrabasu, trubi i ksilofonu (Damir Prica Kafka, Sven Buić,Andreja Košavić,Igor Pavlica,Igor Marušić Klif,) , a središtem scene dominira raznoliki scenski instrumentarij kojim dvoje autora uz Emila Matešića kao suizvođača propituju prijenose mase i izmjenu brzina dvaju dijelova tijela u srazu,vrećice s pijeskom obješene na različitim visinama podloge, kugle i žljebovi kojima putuju, žica savijena u kružnicu, metalne penjalice. Gibanje izvođača čija se tijela terete mašinerijom ograničava se na određeni broj stupnjeva slobode. Za to vrijeme početna meditativnost skladbi prerasta u oslobađajući i gromki izljev zvukova (...) U odnosu na prethodna Indoševa ostvarenja, Teretni čovjek umjetničke dosege najviše duguje procesualnosti uokvirenoj improvizacijskim načelom, čime je glazbeni performans definirani oblik poprimio tek u trenutku nastajanja na sceni.
Vijenac – 20.11. 2008., Ivana Slunjski


Glazbeno crtovlje umjesto crte života

Način na koji Indošev ansambl misli svoju temu naglašeno je komunalan – uložen je napor u stvaralačku ravnopravnost i međusobno uvažavanje svih sudionika predstave, kao i u namjernu procesualnost ne samo muziciranja, govorenja i kretanja, nego i samih predmeta koji se čine izrađeni specijalno za ovu priliku.

Teški mali tereti

Performeri u sastavu Damira Bartola Indoša, Tanje Vrvilo, i Emila Matešića, plus glazbeni tim koji obuhvaća Damira Pricu Kafku, Svena Buića, Andreju Košavić, Ivana Marušića Klifa, Igora Pavlicu i Nicole Hewitt, bave se težinom,ali i varijabilnošću ponavljanja, matematički preciznim mjerenjima težine i svijanja tijela, težinom suradnje te težinom kao preduvjetom nastanka bilo koje zajednice. Njihova je neposredna inspiracija kajdanka s notama punk jazz grupe «Deep Throat» pronađena u ostavštini prerano preminulog Zorana Šilovića. Teško je pobrojati simultane akcije izvođene na pozornici «Teretnog čovjeka»: tu je glazba ozvučenih kugli koje se kotrljaju naznačenim putanjama, perkusionistički ples «metlica» kojima Matešić dodiruje posebno konstruirane reljefne limene površine na sceni, «govor o poklapanju težina» kao nekoj vrsti ljubavi, trčanje u mjestu, ljuljanje na posebno izgrađenoj polukružnoj željeznoj konstrukciji, jazz muziciranje u živo, Indoševo savijanje žice u znak «petlje» (inspirirano Deleuzevim tekstovima o «naborima» ili «faldama», točnije rečeno uvijanjima i stalno novim pregibima kao znaku vječitog baroka filozofskog mišljenja), kao i Matešićeva koreografija ruku koje ulaze u prostor petlje «prožimajući» se pokretima s njezinom kružnicom.
Novi list – 8. 11. 2008., Nataša Govedić


TERETNI ČOVJEK photos