DB INDOŠ EKSTREMNO MUZIČKO KAZALIŠTE u koprodukciji s TEATAROM &TD, PERFORACIJAMA i Art radionicom LAZARETI predstavlja hidrauličku šahtofoniju

VODNI RAT
DB Indoš & Tanja Vrvilo

Ime mi je Oscar Olivera Foronda. Rođen sam u državi Ororu, na visokom platou, u malom gradu Voda Castille, u znaku Vodenjaka i vodni sam aktivist. Došli smo u Cochabambu 1960-te, kada sam navršio pet godina. Moj otac je bio vojno lice, a moja majka je radila u tvornici tekstila. Kupili su zemlju u predgrađu i odlučili izgraditi našu kuću. Ovo je lijevak šprickante s kojom sam polijevao šoder i cement u privremenom hidrauličkom jarku. Sa šesnaest godina počeo sam raditi u tvornicama, a posljednjih 25 godina radim u tvornici cipela Manaco. Bio sam u Vodnom ratu i glasnogovornik sam Koalicije za obranu vode i života. Mi radimo s velikom odgovornošću na pitanjima od presudnog javnog interesa. Istražujemo pustinju, borimo se protiv suše i prisilnih instalacija kartičnih vodnih satova, protiv prodaje kiše. Uz suhe bunare i stabla što se svijaju u šumama kao gumene cijevi, s gnjilom atmosferom koja izaziva emocionalnu tjeskobu i krizu planete, mi ne možemo izgubiti ovu bitku. Moramo pobjediti, logičkim predstavljanjem stvari i procesa kakvi zaista jesu, a ne kao bludeće duše ili nabujali umovi. Ratujemo, jer to zahtijeva higijena! To je rekao Marinetti prije dvije godine, a pred par mjeseci Gabriele D'Annunzio pjeva ratu kao Chanteclair suncu. I tako, logički, ako im umakne i ta treća smicalica, preostaje četvrta. Da živi rat, D'Annunzio, Marinetti, futurizam, cigarete, higijena i - kultura! S dvama bočnim nadzornim šahtofonima ispunjenim mrežom okomito-vodoravnih opruga u metalnoj unutrašnjosti i povezanim parovima opružnih bačava te trećim kliznim s mutnim ekranom i limenim koritom za skupljanje magnetske kiše - ulazimo u glatku hidrauličku sliku vode. Vodnim zvukovima i zavrtajima vektora brazdamo strategije hidrauličkog carstva koje zauzimaju zemlju shvaćenu kao pustinju ili more.

Izvode: Damir Bartol Indoš, Tanja Vrvilo (hidraulička šahtofonija), Ana Hušman (filmske i video slike), Ivan Marušić Klif (nadzorne slike i zvuk)
Svjetlo: Damir Kruhak
Majstor: Ivica Bačun
Dizajn: Hrvoje / Dario
Foto: Damir Žižić, Ratko Mavar

Inspicijent: Vedran Hleb
Tehnički realizator: Krunoslav Dolenec
Voditelji svjetla: Miljenko Bengez, Damir Kruhak, Mario Vnučec, Boris Bogojević
Voditelji tona: Vlado Horvatić, Boris Fažo
Majstor maske: Iva Dežmar
Garderobijerke: Đurđa Janeš, Jagoda Kolenko
Majstor scene: Stipo Katavić
Scenski radnici: Darko Doman, Željko Mikin
Rekviziter: Mladen Božović
Stolar: Dragan Pavlić

Izvori: W. Reich, V. Čerina, F. Bertini, V. Shiva, O. Olivera Foronda, G. Deleuze & F. Guattari, G. Bachelard, K. Wittfogel, E. A. Poe, G. Petrović, Actuel, Assunta Spina, Gang of Four.

Premijera: 25. svibnja 2012.
Sezona:  2011./2012.

Sveučilište u Zagrebu / Studentski centar / Kultura promjene / Teatar &TD

TEATAR &TD, 10 000 Zagreb, Savska 25, Hrvatska
tel: 385 1 4593-677, 4593 613
tel/fax: 4843-502
e-mail:itd@sczg.hr

Uz potporu Ureda za kulturu Grad Zagreb i Ministarstva kulture RH.

(* uz 2 EU logotipa mora pisati:)
Uz podršku programa IPA Europske unije.

 

VODNI RAT

I. PAKLENSKA TRUBLJA

Pokus se mora izvoditi u zamračenoj prostoriji. Treba izrezati crni papir i na njemu napraviti malu rupicu, prorez i zalijepiti ga na svjetiljku. Posudu treba napuniti vodom. Ogledalo se stavi u vodu tako da se naslanja na rub posude. Osvijetli se svjetiljkom, a bijeli papir se drži u zraku drugom rukom tako da ga obasjava reflektirana svjetlost. Ako se ne pojavi duga treba ogledalo još malo nagnuti ili pomaknuti bateriju.

Predstavite si, molim vas, jednog Neorobespierrea što se popeo do Garibaldijevog trbuha kako drži u ruci krvavu crvenu zastavu veću obujmom od kojegod trsatske kule i drži plameni govor ovoj masi što iz čisto lumpenproleterskih, lumpenrajskih i vagabundskih motiva prihvati prvo temeljno, elementarno anarhično načelo 'Poštivati i podati svakome individui posvemašnju fizičku, moralnu i intelektualnu slobodu, s uvjerenjem da će raditi ono što nije na štetu kolektivizmu', a odbaci praktičnu socijalnodemokratsku borbu sa njenom disciplinom i njenim strukovnim organizacijama, predstavite si, rekoh, i ja se kladim na svu mudru premudrost mudre klerikalne štampe da ćete od straha pri posljedicama te 'paklenske trublje' tog plamenog govora, kao Baudelaire, poludivši, zaboraviti svoje vlastito ime i prezime!

Francesca Bertini - Pustinja

Čudesna noć kad olovo gnjije
Neka mi strepnja za korakom bdije
Obalom Tibar se muti i plimi

Gradom se nosi neman i strava
Grane se pinija u prelomu splava
Vrte na mrtvoj vodi svjetlaca

Kuda prolom to s oblacim treska?
Kud plamen za stranama proždire tama?

Čudesna noć kad olovo gnjije
Magla mi žedne kosti mrzne
Mrazovi Tibrom jure i tmice

Crna me tuga plijeni sa stijena
Dok jedna se munja sa bezdana trzne
Kroz noć ko ide smijeh hijena

Kuda prolom to s oblacim treska?
Kud plamen za stranama proždire tama?

Čudesna noć kad olovo gnjije
Ploče u zraku s razvala plimi
A Tibar šumi, vječito šumi

Prolom i propast kroz prostor i ravan
Vjetar dok puca golem i stravan
I oblaci s kišom padaju s brijega

Kuda prolom to s oblacim treska?
Kud plamen za stranama proždire tama?

Ko očajna neman nad nestankom svega
Kreće se vječnost u prahu se dimi

 

II. NOTHING FOR MAHALA!

Ako psi zijevaju nastupit će promjena vremena, ako zavijaju bit će jak mraz,
kada se izležavaju bit će lijepo vrijeme.
Ako krava muče tri puta za redom past će kiša. Kada vjeverica rano spremi oraščiće bit će jaka zima.

Ako 2020-te kiša pada nad zapadnom Saharom, onda će 2040-te Aleksandrija i Kairo potonuti u vodu.
U Francuskoj 2020-te ili na pašnjacima stada umiru od žeđi ili policija privodi građane u kriminalnom činu zalijevanja vrtova.

Ti vergli jači od glasovira spineta
Jači od simfonija polifonija kakofonija
Ta glazbena palenta ta eufonija
Ti vergli ti organetti

Trenutak to je sve u umjetnosti
Svjetlost i tama
Misao i pomrčina
Okvir i paučina

Ponekad kad odem kupiti vodne jedinice kompjuter ne radi, kažu mi da dođem sutra.
Ponekad kad kupim vodu nema je, samo čujem zvuk vjetra. Imam vode na kartici, ali ne znam kad će biti redukcija.

Tuj traže četvrtu klasu što ne zna za sutra
Već samo za danas samo za čas
Ta glazbena palenta ta eufonija
Ti vergli ti organetti

Trenutak to je sve u umjetnosti
Svjetlost i tama
Misao i pomrčina
Okvir i paučina

Kad je Španjolsku zahvatila sahelizacija, onda su Sevilja i Granada pretvorene u mrtve oaze.
Kad je voda prešla na kopno i na Floridi, Bengalskom zaljevu, Bora Bori, jugu Celebesa, onda je svjetska vlada odlučila da takvi stanovnici nađu sklonište u Australiji.

Ratujemo jer to zahtijeva higijena
Futurizam higijena i kultura
Ta glazbena palenta ta eufonija
Ti vergli ti organetti

Trenutak to je sve u umjetnosti
Svjetlost i tama
Misao i pomrčina
Okvir i paučina

Nisam ništa znala o instalaciji vodnog metra. Ja više ne zalijevam vrt!
Pitali su nas, ali nisu nas slušali. Rekli su da je vodni metar napredak

Crna noć

Zamišljeno, sumorno
Jedne kišne noći
Slušam  kako sa krovova svijeh
Po kamenu voda, kroz tišinu, pada
Mokro svjetlo mrtvo na asfaltu bljeska

Sumorno, samo i posred kiše
Smeteno negdje u noć tetura

Zamišljeno, sumorno
Jedne kišne noći
Vjetar šumi, šumi

I dok voda s vjetrom čas jače pa tiše
Ulice i zgrade neprestano moči
Opet noćas, evo, sa krovova svijeh
Na pločnik voda, kroz tišinu, pada
Želim da bi utonuti moglo
U maglu, u tamu

Sa krovova svijeh
Sa krovova svijeh
Sa krovova svijeh
Sa krovova svijeh

Područje tišine je tropski predjel. Tamo su svi vjetrovi slabi. Ili nikakvi. I tako tjednima. Položaj im se mijenja iz mjeseca u mjesec. U područjima tišina vrelo je i vlažno, nebo oblačno, vjetrovi su promjenjivi. Mnogo je oluja, zatišja i grmljavina.

 

III. KIŠNI EKSPERIMENT

Ako 1. maja 1964. godine u 12 sati kažemo u Dubrovniku: 'Kiša pada', mi ovom rečenicom skraćeno izražavamo sud: 'Kiša pada u Dubrovniku 1. maja 1964. godine u 12 sati'. Ako nakon dva sata ponovno izjavimo 'Kiša pada', onda to znači: 'Kiša pada u Dubrovniku, 1. maja 1964 . godine u 14 sati'. Prema tome ako je tog dana u 12 sati padala, a u 14 sati nije, to ne znači da je jedan isti sud bio najprije istinit, pa neistinit, nego znači da je sud 'Kiša pada u Dubrovniku 1. maja 1964. godine u 12 sati', istinit (i takav će ostati za svu vječnost), a sud 'Kiša pada u Dubrovniku, 1. maja 1964. godine u 14 sati', neistinit (i takav će uvijek ostati).

Kad je 6. srpnja 1953. godine suša prijetila berbi borovnica, pozvali su Reicha da izazove kišu. Kad je Reich 6. srpnja 1953. godine u 10 sati ujutro započeo eksperiment prognoza je najavila nekoliko dana bez kiše. Prema istinitom izvoru u gradu se u noći sa 6. na rano jutro 7. srpnja 1953. godine dogodila ova metereološka promjena: u ponedjeljak malo nakon 22 sata počela je padati kiša, najprije je sipila, a onda je u ponoć počela padati nježna, gusta kiša. Kiša je padala cijelu noć i sljedećeg je jutra na ulicama izmjereno 60 mm kiše.

Sudski  izvještaj 1056

Fabriciranje je njihov posao
Razmotrimo ovaj hipotetički sud
Faktualni je sud samo faktualno mišljenje
Ako kiša pada onda su ulice vlažne
Faktualni je sud istinit u znanosti
Ako sud kiša pada označimo pe
Neistinit je sud u jurisdikciji
Ako sud ulice su vlažne označimo kve
Faktualna je istina njihova funkcija
Složeni sud je ako pe onda kve

Sudski izvještaj tisuću i pedeset šest
Ako su istiniti sudovi pe i kve
Nema istinitih ili faktualnih sudova
Istinit je sud ako pe onda kve

Svi su sudovi (nezakonski u zakonskim procedurama)
Razmotrimo da (kiša ne pada i ulice nisu vlažne)
Kad su premise lažne
Nema kiše ni vlažnih ulica

Istinito je da je ovaj dokument
Sudovi pe i kve su neistiniti
Neistinit sud nezakonskog uma
Sud ako pe onda kve je istinit
Neistinito je da se može zakonski
Ulice nisu vlažne samo kad kiša pada
Zaustaviti govoriti, pisati, diskutirati
Ulice su vlažne kad ih netko polije vodom
Raditi na ovim orgonskim otkrićima
Kad je pe neistinit i kve istinit

Faktualni je sud istinit u znanosti
Ako sud kiša pada označimo pe
Neistinit je sud u jurisdikciji
Ako sud ulice su vlažne označimo kve
Faktualna je istina njihova funkcija
Složeni sud je ako pe onda kve

Neistinito je da se može zaustaviti
Onda je ako pe onda kve istinit
Istinito publiciranje o orgonskoj energiji
Onda je ako pe onda kve neistinit
Istinito je da se publiciranje ne može zaustaviti
Kad je pe istinit i kve neistinit

Faktualni je sud istinit u znanosti
Ako sud kiša pada označimo pe
Neistinit je sud u jurisdikciji
Ako sud ulice su vlažne označimo kve
Faktualna je istina njihova funkcija
Složeni sud je ako pe onda kve

Svi su sudovi (bezakonski u zakonskim procedurama)
Razmotrimo da (kiša ne pada i ulice nisu vlažne)
Kad su premise lažne
Nema kiše ni vlažnih ulica

Fabriciranje je njihov posao
Razmotrimo ovaj hipotetički sud
Faktualni je sud samo faktualno mišljenje
Ako kiša pada onda su ulice vlažne

Sudski izvještaj tisuću i pedeset šest
Ako su istiniti sudovi pe i kve
Nema istinitih ili faktualnih sudova
Istinit je sud ako pe onda kve

Fabriciranje je njihov posao
Nema kiše ni vlažnih ulica
Fabriciranje je njihov posao

Nema kiše ni vlažnih ulica

 

IV. GRUBA ATMOSFERA

Kad je more presušilo, onda je primitivna riba napustila svoju vodu da istraži zemlju. Prisiljena stajati na svojim nogama, sada nosi vodu samo u sebi.

Što kopaš?
Jarak 7 km dug.
Kopam jarak da dovedem vodovodne cijevi.
Kako se kaže voda?
Yaku.
Koliko dugo ćeš znati da je voda yaku?
7 km. Što ćeš sljedeće zaboraviti?
Čak i kišu koja pada na moju glavu po zakonu.
Tko će uzeti čak i kišu?
Isparavanje tvog daha?
Čak i znoj s tvog čela?

Voda teče brzo, osim u slapu. Ako je strmina neznatna, voda se čini kao gusta otopina gumiarabike. Kad smo vodu zagrabili u zdjelu i počekali da se smiri, opazismo da se cijela tekućina sastoji od mnogo različitih žila, od kojih je svaka druge nijanse. Boje se nisu miješale jedna s drugom; čestice jedne žile savršeno su prijanjale, ali uz čestice susjednih žila nisu ni malo prijanjale. Kad smo oštricom noža prošli preko tih žila, voda se odmah prelila preko noža, kao i naša, a kada smo nož izvukli iz vode, u njoj je odmah nestao svaki trag noža. Kad smo nožem prošli točno između svih žila, voda se savršeno razdvojila. Kad ovaj izvještaj bude dovršen, odmah će se vidjeti koliko sam od toga što slijedi napisao sam, a bit će jasno i to da nijedna činjenica nije iskrivljena na prvih nekoliko stranica koje je napisao g. Poe. Tako u svakoj velikoj poeziji imamo tri opijuma: opijum sna, opijum simbola i opijum riječi; i što u njoj najviše opija, to je invencija.

- A. G. Pym, V. Čerina

Ona kaže odlazi ostavi me samu.
On će je odvesti u Napulj gdje će raditi u njegovoj praonici rublja.
Nečije proročanstvo kaže da u životu vidi krv.
Sud proziva: Assunta Spina!
Netko kaže da ovo nije slučaj za takav očaj. One su lagale.
Trajanje dvije godine.
Nitko ne kaže da je to istina. Da, to je istina.
Netko pita tko je ubio njega? Ona kaže da će biti da je ona.
Netko joj donosi zrcalo.
To će biti za šest mjeseci.

Na kiši

Još od ranog jutra nebo mlako, sivo
Nije dalo sjaja, ni malo topline
Po gradu je vas dan težak umor plivo
Padala je kiša nesnosna i hladna
Sa krovova tužno cijedila se voda

Gruba atmosfera sirova i gladna
Nebo bez utjehe i plavoga svoda

Nigdje jedne boje tople niti smijeha
Ništa, već ta žurba bolesna i uska

Ništa, već ta žurba bolesna i uska
Pa sa neba nijemog, krovova i streha
Po gradu je vas dan težak umor plivo
Kiša, sitna kiša što polako pljuska.
Sa krovova tužno cijedila se voda

Gruba atmosfera sirova i gladna
Nebo bez utjehe i plavoga svoda

Nigdje jedne boje tople niti smijeha
Ništa, već ta žurba bolesna i uska

Kisneć, bludeć, gonjen od sunčanih snova
Kisneć, bludeć, gonjen od sunčanih snova

Kisneć bludeć
Kisneć bludeć
Kisneć bludeć
Kisneć bludeć

Sutra opet tako, vječno isto, snova
Ja ću sam da sanjam na očajnoj kiši

Kisneć bludeć
Kisneć bludeć
Kisneć bludeć
Kisneć bludeć

Glina, zemlja, kamen, pijesak s plaže, željezne plombe, mahovina ili trava koji bi pušteni da se raspadnu i nabubre u vodi formirali male zračeće mjehuriće. Ti mikroskopski bioni promjera su oko jednog mikrona i svjetlucaju bistrom plavičastom bojom. Podsjećaju na sitna jajašca

crvendaća. Mjehurići se onda razviju i spoje u grudicu, nakon čega oko grudice nastaje nova membrana. Gruda mjehurića se neko vrijeme vrti i pulsira unutar membrane i na kraju cijela stvar nestane sama od sebe.

GALERIJA
GALLERY